Pages - Menu

Ahad, 13 Mac 2016

Citarasa Johor di Warong Rasa-rasa, Jalan Inche Besar Zubaidah


Afid mengidam Laksa Johor. Takkan la dah sampai Johor tak makan Laksa Johor.
Saya nak masak sendiri memang la tak sempat. Jadi, kami ke Warong Rasa-rasa Johor di Jalan Inche Besar Zubaidah. Saya pertama kali makan di sini. Jalan ini berhampiran Jalan Mahmoodiah. Landmark untuk ke tempat ini ialah Hospital Sultanah Aminah, kawasan perkuburan Mahmoodiah dan Petronas. 

Mudah sahaja kami sampai dengan bantuan Google Map.

Selain Laksa Johor, mereka turut menjual Lontong, Nasi Ambang dan beberapa menu lain.
Kami makan Laksa Johor dan Lontong Basah (kuah lodeh). Sedap. Patutla ramai yang recommend tempat ini. Ramai blogger buat entri tentang kedai ini.

Kami sampai hampir jam 11 pagi. Tak ramai pelanggan. Warong ini dibuka jam 730 pagi - 430 petang. Siapa lambat, mungkin kempunan nak makan Laksa Johor mereka. Cepat habis.



Semasa keluar dari warong, ada sekumpulan pelancong dari Jepun singgah ke premis sebelah.
Baru kami tahu premis ini ada buat batik. Kedainya tersorok ke dalam. Kakak yang beri penerangan dan demo melukis batik pandai berbahasa Jepun. Saya dapat ambil gambar sebelum orang kedai itu melarang kami.

Kita nak promosi percuma pun tak boleh. Saya sendiri tak tahu ada premis menghasilkan batik di JB.
Mungkin tempat ini memang popular dalam kalangan pelancong asing. Kebanyakan art & cultural centre melarang pengunjung mengambil gambar.

Sama juga ketika saya ke Hoi An Da Nang. Pusat menternak ulat sutera dan menghasilkan kraf sutera melarang kami mengambil gambar. Tak jadi kami masuk ke kedai Jabbir Jaya.


Selepas itu, kami ke Jalan Dhoby. Saya tunjukkan kedai roti benggali yang sudah berusia hampir 100 tahun. Papan tanda kedai masih kekal lama. Deretan kedai di Jalan Dhoby memang bangunan lama. Hanya beberapa kedai sudah diubahsuai gaya hispter dan moden.

Kemudian, kami ke Johor Premium Outlet di Kulai. Ramai juga yang datang. Maklumlah hari Ahad dan cuti sekolah. Saya memang jarang ke JPO. Jadi bila Afid ajak, saya ok je. Temankan orang dari jauh. Cuaca panas terik hari ini. Kami tak berlama-lama di JPO. Usai berjalan-jalan saya hantar Afid ke Airport. Terima kasih sudi datang dan bermalam di rumah dan jangan serik datang lagi ya Afid.
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan