Pages - Menu

Ahad, 20 Disember 2015

Taman Cinta di Ba Na Hills, Da Nang

Ba Na Hills Resort terletak tidak jauh dari pusat bandar Da Nang. Kami menyertai kumpulan pelancong tempatan dan luar negara. Kami membuat tempahan di Da Nang Tour Company pada hari pertama kami sampai.

Hujan renyai sejak jam 7 pagi. Kami menunggu wakil syarikat pelancongan di lobi Thu Do Hotel. Kemudian bertolak jam 8.30 pagi. Perjalanan mengambil masa lebih kurang sejam. Bas dipandu dengan perlahan. Sesekali memberi laluan kepada penunggang motosikal.

Jalan lengang apabila kami keluar ke pinggir bandar. Lebih 30 orang menyertai kumpulan ini. Kami sempat berkenalan dengan seorang pelancong dari Cambodia.

Mr Nak datang dari Cambodia seorang diri. Beliau bertugas dengan sebuah NGO yang memberi bantuan kepada anak yatim, ibu tunggal dan kanak-kanak miskin. Sudah lebih 20 tahun. Tahun depan dia akan membawa stafnya ke Da Nang.

Hebat! Beliau korbankan masa dan tenaga untuk membantu golongan susah. Katanya, beliau mesti bantu untuk anak-anak dapatkan pendidikan yang sewajarnya di Cambodia.
Beliau pernah ke Malaysia 3 kali.

Ba Na Hills terkenal dengan kereta kabel terpanjang yang menerima anugerah Guiness World of Records. Sampai sahaja di kaki bukit, kami menaiki keretapi kabel selama 1 minit untuk ke stesen kereta kabel.

Pemandangan sepanjang perjalanan naik ke atas agak terbatas kerana kabus yang meliputi kawasan ini. Kali ini kami datang semasa musim hujan. Masing-masing memakai sweater atau jaket kerana sejuk.

Kami masuk ke Wine Cellar dan French Village. Kemudian makan tengahari di Orchid Restaurant secara buffet. Tidak banyak pilihan makanan yang sesuai untuk orang Islam. Jadi kami ambil roti, salad dan buah-buahan.

Fantasy Park ialah pusat permainan tertutup di atas Bukit Ba Na. Ia menempatkan beberapa tarikan dan permainan untuk dewasa dan kanak-kanak. Ada tiga tingkat semuanya. Tidak perlu berbaris panjang. Kami pergi pada hari Khamis. Mungkin lebih ramai pengunjung pada hujung minggu.

Cukup 90 minit untuk berpusing-pusing di dalam Fantasy Park. Jam 3 petang, kami berkumpul semula untuk turun ke kaki bukit dengan kereta kabel. Laluan sepanjang hampir 6km mengambil masa lebih kurang 20 minit untuk perjalanan sehala di antara Stesen Ba Na dan Stesen Suoi Mo.