Pages - Menu

Isnin, 21 Disember 2015

Hoi An - Pusat Perdagangan Lama


Hoi An antara tarikan pelancong di Da Nang. Ia sebuah bandar lama yang mendapat pengiktirafan UNESCO.

Hoi An terkenal sebagai pusat perdagangan pada abad ke-19. Pedagang dari Cina dan Jepun datang ke Hoi An membawa barang untuk dijual seperti sutera dan ubat-ubatan. 

Sebuah jambatan dengan reka bentuk lama telah dibina dan dikenali sebagai Japanese Bridge. Semua ciri-ciri bangunan masih dikekalkan dalam bandar kecil ini. 

Saya mengikuti rombongan kecil dari bandar Da Nang. Selain saya, lima orang lelaki Vietnam turut menyertai kami. Oanh, pemandu pelancong kami pada kali ini ialah seorang wanita muda lepasan ijazah literasi bahasa Inggeris. 

Oanh menerangkan maklumat dalam bahasa Vietnam kemudian menyampaikan maklumat yang sama untuk saya seorang :)

Sampai di pintu masuk bandar lama Hoi An, Oanh membayar yuran masuk. VND 120,000 untuk pelancong asing dan VND 80,000 untuk pelancong tempatan. 

Kami hanya dibenarkan berjalan kaki atau berbasikal di dalam kawasan bandar lama Hoi An. Orang ramai mula memenuhi kawasan dalam Hoi An. Jalan-jalan dibasahi hujan renyai. 

Kami sampai hampir maghrib iaitu lebih kurang jam 5.30 petang waktu tempatan. Kami dibawa masuk ke Assembly Hall. Dewan ini dibina oleh pedagang Cina sebagai tempat mesyuarat dan berkumpul. 


Ia dibuka untuk pelawat melihat ruang dalaman sehingga jam 6 petang sahaja. Ada binaan patung naga dan ikan daripada seramik serta mural dinding. Namun, semuanya kelihatan berbalam sahaja. Waktu sudah senja. Saya tidak dapat merakam gambar yang cantik dengan kamera telefon.

Hoi An terkenal dengan lampu yang berwarna warni pada waktu malam. Hari semakin gelap dan kami dibenarkan untuk berjalan-jalan di sekitar bandar. Saya mengikuti Ms Thi, seorang lagi pemandu pelancong. 

Kami menyusuri sungai dan kemudian menyeberang jambatan utama. Ramai pengunjung pada malam ini. Malam minggu yang sibuk di Hoi An. 

Berderetan beca membawa pelancong dari banyak tempat seperti Korea dan Eropah. Ada juga pemandu beca yang menyapa dan menawarkan perkhidmatannya. Saya memilih untuk berjalan sahaja. 

Tiba-tiba seorang wanita penjual buah menegur saya dan beria-ria menyuruh saya bergambar dengan bakul buah yang dibahukannya sepanjang jalan. Mula-mula saya menolak, kemudian saya ikutkan sahaja. 

Rupa-rupanya saya tertipu. Dia memasukkan dua ikat rambutan ke dalam plastik dan meminta saya membayar VND50,000. Ah... saya terkena. Akhirnya saya membayar VND40,000. RM8 untuk 10 biji rambutan saya rasakan terlalu mahal.

Memang ramai wanita penjual buah di sini. Tetapi saya tidak menyangka akan terkena begini. Saya tidak kisah untuk berurusniaga dan memahami situasi mereka dalam mencari rezeki. Dia patut berlaku jujur dengan mengatakan caj untuk bergambar itu. Ini tidak menggunakan alasan bergambar untuk mengenakan saya. 

Lorong-lorong dipenuhi dengan pelancong. Deretan kedai juga banyak. Namun saya datang ke sini bukan untuk membeli-belah. Cukuplah menikmati suasana malam yang dingin, diterangi lampu berwarna-warni.

Saya pasti ia bandar lama yang mempunyai sejarah hebat dan mungkin saya dapat merakam lebih banyak ciri-ciri binaan bangunan dan rumah di sini jika saya sampai lebih awal. 

Yuran 1/2 day tour: VND550,000

Tiada ulasan:

Catat Ulasan