Pages - Menu

Ahad, 20 Disember 2015

Berdayung di Sungai Han


Saya menyusuri Bach Dang Street di tepian Sungai Han. Bayu pagi membawa bauan dari laut. Sungai Han mengalir ke dalam Da Nang dari Teluk Da Nang.

Apabila saya berdiri di hujung Bach Dang Street, saya nampak keempat-empat jambatan yang menghubungkan pusat bandar Da Nang dan bandar-bandar kecil di seberang.

Cầu Thuận Phước - Jambatan kabel sepanjang 1.8km, paling panjang di Vietnam.
Cầu Sông Hàn - Jambatan yang berpusing. Ia akan naik tinggi beberapa meter pada waktu malam untuk memberi laluan kepada kapal.
Cầu Rồng - Jambatan Naga.
Cầu Trần Thị Lý - Jambatan dengan rekaan layar kapal.

Tidak banyak aktiviti di sini. Wanita dan lelaki warga emas berdayung barangkali memancing ikan buat lauk mereka hari ini.

Beberapa orang lelaki menawarkan motor untuk disewa atau menaiki beca untuk mengelilingi bandar Da Nang. Tetapi saya menolaknya.

Lebih mudah berjalan kaki sahaja. Dan saya bertemu Hannah Le, pernah mengajar bahasa Inggeris di HCM.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan