Pages - Menu

Jumaat, 17 Ogos 2012

Muhasabah Ramadhan - Tentang Hati

28 Ramadhan 1433H

Ramadhan telah sampai ke penghujung. Dijangkakan kita akan menyambut Aidilfitri pada hari Ahad ini. Bermakna tinggal sehari sahaja lagi detik Ramadhan akan berlalu.

Apa perasaan dan rasa kita? Aku? Aku punya cita-cita Ramadhan kali ini. Telah sediakan jadual sebagai panduan. Alhamdulilah walaupun tidak dapat melaksanakan keseluruhan aktiviti Ramadhan, kira-kira 50% tu mungkin ada. (Bukan riya'). Ingat wahai hati, itu bukan pencapaian terbaik kamu, kamu kena berusaha lagi sekiranya Allah beri masa dan hayat pinjamannya tahun depan. Dalam lebih kurang 36 jam lagi, usaha untuk mengejar mana-mana yang tertinggal. Tiada istilah terlambat melainkan rugi jika tidak melakukannya walaupun sedikit.

Tentang hati. Terfikir sejak semalam. Betapa sukarnya hendak menjaga hati sendiri berbanding menjaga hati orang lain. Orang tidak tahu apa yang ada dalam hati kita. Dengki, riya', takabbur, sombong, rasa diri hebat dan macam-macam penyakit hati. Kita mungkin boleh berwajah manis di hadapan orang lain, tetapi di dalam hati berkata-kata sebaliknya. Hebat tak hati? Pepatah melayu kata, rambut sama hitam, hati lain-lain.

Bagaimana mendidik diri atau hati supaya ikhlas? Sedangkan beribadah dengan Allah pun, terkadang hati tergelincir juga mengingat yang lain. Ingat hal dunia, mula teringat kerja, mula teringat sahabat, mula teringat orang tersayang. Itu berlaku. Pada aku.

Ya Allah, sukarnya mendidik hati. Ya Allah, lindungilah aku dari bisikan Syaitan yang direjam. Jadikanlah Ramadhan kali ini suatu titik tolak untuk aku membuat perubahan kepada kebaikan. Semua orang nak jadi baik. Pertemukanlah aku dengan sahabat dan linkungan yang baik. Semoga mereka akan mengingatkan aku kepada-Mu Ya Allah. Subhanallah. Berilah aku petunjuk.

Ya Allah, berikanlah aku hati yang tabah. Berilah aku kekuatan untuk mencari redha-Mu Ya Allah.

Buat sahabat yang membaca, aku memohon kemaafaan sekali lagi. Maafkan khilaf diriku wahai sahabat. Semoga ada kesempatan, boleh bertemu lagi untuk mengeratkan Silaturrahim.

Alhamdulilah. Rezeki masa, rezeki sihat, rezeki ilmu, rezeki harta, rezeki sahabat semoga kita semua di bawah Rahmat Allah dan mendapat keberkatannya.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan