Pages - Menu

Ahad, 22 Julai 2012

Menu Ramadhan

Bertemu lagi Ramadhan hari kedua. Alhamdulilah. Hari Ahad. Aku dan teman pergi ke Pasar Tani Shah Alam seawal 730 pagi. Kami ingatkan pasar akan sesak. Tapi nampaknya tidak begitu ramai yang datang ke Pasar. Hanya ada gerai bahan-bahan mentah dan kering sahaja. Memang itupun tujuan kami. Membeli bahan-bahan untuk menu berbuka seminggu ni :)

Macam tahun lalu, aku memilih untuk memasak sahaja sendiri. Lebih mudah dan ringkas. Yang paling aku suka tak perlu bersesak-sesak di bazar Ramadhan. Dan lebih jimat, kami berkongsi untuk beli bahan-bahan mentah.

Ok, untuk memudahkan persediaan, aku buat beberapa menu pilihan. Jadi bila dah buat perancangan, tidaklah sesukar mana. Buat menu yang 'simple' sahaja. Tapi berbaloi untuk berbuka di Bulan Ramadhan ini. Jom tengok menu Ramadhan :-

1) Tomyam Udang + Telur Dadar
2) Sup Meatball marina + Tauhu Goreng
3) Ikan kerisi masak asam (style orang Johor la) + Tumis kacang buncis
4) Ayam goreng rempah + Sayur campur
5) Ayam goreng kunyit (dengan kacang panjang) + Steamed tofu
6) Ikan bawal masak kari (dengan tomato dan kacang bendi) + Tempe goreng
7) Spagheti meatball + Chicken nugget salad + chicken pie (tinggal panaskan je)
8) Soto (style Johor jugak) + Begedil
9) Nasi tomato + Ayam masak merah (challenging sikit)
10) Sup ikan merah + sayur goreng
11) Beef stew + Garlic bread (beli siap je, tinggal panaskan)
12) Ikan kembung goreng + steamed tofu + Kangkung
13) Ikan masak kicap + Bayam
14) Daging masak kari + Kubis hijau (yang comel tu)
15) Ikan siakap kukus + tumis sayur campur
16) Sotong goreng tepung + Sup cendawan + telur dadar
17) Lasagna + Kentang goreng + Sup cendawan berkrim (tak sama dengan menu 16)
18) Nasi butter + kurma ayam + terung bercili (challenge)
19) Roasted chicken + grilled vege + mashed potato (cita-cita tinggi ni :)
20) Ikan bakar primula (resepi orang terengganu) + kailan

Cukuplah menu tersenarai. Kalau berkesempatan boleh sediakan semua menu dalam senarai. Oh ye, mungkin boleh tambah beberapa menu sampingan. Ikut kemampuan masa dan tenaga :)

1) Puding roti (especially kalau ada roti lebih)
2) Puding karamel
3) Sweet bun
4) Rojak kuih
5) Bagel
6) Cream puff
7) Hokkaido cake
8) Roti gulung sosej

Sesuai dengan falsafah Ramadhan, yang mana maksud 'Shiam' adalah menahan, maka usahalah sebaik mungkin untuk menahan diri daripada membazir dalam menyediakan juadah berbuka.

Selamat berpuasa kepada semua. Jom bebankan diri dengan ibadah dan sifat-sifat mahmudah.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan