Pages - Menu

Khamis, 26 Julai 2012

Bread Pudding with Choc Chip

6 Ramadhan.
We had something different today. After 5 days iftar with rice and usual Malay cuisines, we successfully prepared Fried macaroni with minced beef & bread pudding with choc chip.

Ecah & Faz bought popiah basah and tepung pelita. Awesomeness. Tak baik membazir, masak cukup-cukup je :)

Rabu, 25 Julai 2012

Niat jadi baik

5 Ramadhan.

Jangan marah kalau orang tidak berubah mengikut apa yang kita kehendaki, kerana kita sendiri pun sukar berubah mengikut apa yang kita kehendaki. Ustaz Pahrol

Orang yang ego mempunyai nilai diri yang rendah kerana mahu dipandang hebat oleh orang lain. Contoh: suami atau isteri yang ego, pengurus dengan pekerja bawahan. Orang yang hebat ialah orang yang tidak rasa apa-apa apabila dikeji atau dipuji. Yang paling utama hanya pandangan Allah. Bukan makhluk Allah yang lain. Prof Dr Muhaya.

Mulai sekarang jangan malu mengaku nak jadi baik. Kerana hakikatnya ramai orang yang nak jadi baik tapi keinginan kendur bila melihat suasana sekeliling. Keluarga, kawan-kawan, media massa, dll. Pilih suasana yang positif supaya mudah ke arah kebaikan.

Tak salah memilih perkara yang benar. Dari terjebak dengan kebingunan kemudian.

Jom sama-sama doa jadi baik. Dapat rezeki yang halal, pasangan yang soleh/solehah, anak-anak yang soleh/solehah, sahabat-sahabat yang positif. Jom sama-sama usaha masuk syurga.

Amin.

Selasa, 24 Julai 2012

Asam Pedas Ikan Kerisi

Menu pilihan hari ini ialah asam pedas ikan kerisi dan kubis tumis air. Ikan kerisi adalah jenis ikan putih dan dalam golongan ikan merah. Ikan kerisi saiz sederhana dan boleh dimasak singgang atau goreng. Boleh juga masak sambal.

Mak aku kongsikan tips untuk memilih ikan kerisi ialah pilih yang tiada belang kuning. Isinya lebih lembut. Dan jangan simpan ikan terlalu lama. Sebaiknya terus dimasak kerana teksur dan rasa ikan menjadi kurang segar dan tidak enak dimakan sekiranya terlalu lama disimpan.

Bahan-bahan untuk masak asam pedas ini amat mudah iaitu bawang kecil, bawang putih, cili kisar, air asam dan daun limau. Rujuk cookbooks di sebelah kanan blog ini dan anda boleh dapatkan resepi penuh di Dapur Tanpa Sempadan atau Masam Manis.

Isnin, 23 Julai 2012

Falsafah Ramadhan

3 Ramadhan. Setiap hari cuba tambah amalan ibadat kerana Allah. Tapi agak sukar nak mengajak orang lain berbuat kebaikan dan ibadat. Apatah lagi ibadat wajib seperti solat. Kerana ramai umat Islam yang meninggalkan solat walaupun berpuasa. Itulah perang dengan diri sendiri.
Diam atas kebenaran umpama Syaitan yang bisu. ~ Solusi, No 44.
Walaupun ibadat masih banyak kekurangannya, dalam masa yang sama usaha juga untuk mengajak yang lain walau diri sendiri tak sempurna. Kalau mencari kesempurnaan, sampai bila kita akan sempurna kerana sempurna itu milik Allah.

Ini entri 'recap' ceramah Ustaz Pahrol Mohammad Juoi pada 1 Ramadhan 1433H di Masjid Shah Alam:

1) Jadilah hamba TUHAN, bukan hamba Ramadhan (Yusof Al-Qardawi)

2) Ibu dan Ramadhan ada persamaan, iaitu Ibu adalah madrasah untuk anak-anak, manakala Ramadhan adalah madrasah untuk diri dan nafsu. Di bulan inilah mujahadah melawan nafsu dituntut, supaya menjadi pendidik jiwa untuk sebelas bulan yang lain. Syaitan dikatakan diikat dan tidak boleh menggoda manusia, hanya nafsu yang beraja. Kalau masih liat beramal, atau meninggalkan maksiat, maka muhasabah diri. Nafsu itu dalam diri kita sendiri.

3) Tiga kata kunci dalam Ayat 183, Surah Al-Baqarah:
Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa.
    Iman adalah input. Allah menyeru orang yang beriman kepadanya.
    Puasa adalah proses. Diwajibkan puasa kepada orang yang beriman sebagai suatu proses pembinaan diri.
    Taqwa adalah output. Dengan iman dan puasa yang berkesan akan menjadikan seseorang itu hamba yang bertaqwa.

4) Puasa hanya budaya dalam masyarakat? Kenapa?
    - Ibu-ibu lebih menekankan latihan berpuasa daripada Solat. Hakikatnya kewajipan Solat itu didahulukan.
      Bila anak berusia 7 tahun, hendaklah diingatkan Solat lima waktu. 10 tahun, dibenarkan memukul (secara ringan) sekiranya meninggalkan Solat. 5500x peringatan, baru boleh dihukum.

   - Kalau di bulan Ramadhan, ramai berjemaah Tarawih di masjid-masjid. Sedangkan tuntutan jemaah Subuh dan Isya' juga sangat tinggi nilainya di sisi Allah. Lepas bulan Ramadhan masjid lengang kembali.

5) Mekanisma puasa
    - Lapar : Menyempitkan jalan Syaitan
    - Tarawih : Pengukuhan hubungan Silah dengan Allah
    - Sahur : Intim dengan Allah (bangun Solat tahajud dan witr)
    - Baca Quran : Mengimbau panduan hidup
    - Latihan ihram : Menahan diri daripada yang halal (seperti makan dan minum)
    - Latihan insan : Buruk balas baik. "Aku Puasa"
    - Latihan ikhlas : Semua kerana Allah
Jika seseorang tertahan daripada bangun di tengah malam, ia adalah disebabkan dosa di siang hari ~ Ahli Sufi
Beribadahlah kamu sehingga kamu letih melakukan maksiat.
Terima kasih Ustaz Pahrol atas perkongsian yang bermakna. Kunjungi laman web beliau untuk kata-kata hikmah dan peringatan buat yang lupa

Wallahu'alam.
Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Ahad, 22 Julai 2012

Menu Ramadhan

Bertemu lagi Ramadhan hari kedua. Alhamdulilah. Hari Ahad. Aku dan teman pergi ke Pasar Tani Shah Alam seawal 730 pagi. Kami ingatkan pasar akan sesak. Tapi nampaknya tidak begitu ramai yang datang ke Pasar. Hanya ada gerai bahan-bahan mentah dan kering sahaja. Memang itupun tujuan kami. Membeli bahan-bahan untuk menu berbuka seminggu ni :)

Macam tahun lalu, aku memilih untuk memasak sahaja sendiri. Lebih mudah dan ringkas. Yang paling aku suka tak perlu bersesak-sesak di bazar Ramadhan. Dan lebih jimat, kami berkongsi untuk beli bahan-bahan mentah.

Ok, untuk memudahkan persediaan, aku buat beberapa menu pilihan. Jadi bila dah buat perancangan, tidaklah sesukar mana. Buat menu yang 'simple' sahaja. Tapi berbaloi untuk berbuka di Bulan Ramadhan ini. Jom tengok menu Ramadhan :-

1) Tomyam Udang + Telur Dadar
2) Sup Meatball marina + Tauhu Goreng
3) Ikan kerisi masak asam (style orang Johor la) + Tumis kacang buncis
4) Ayam goreng rempah + Sayur campur
5) Ayam goreng kunyit (dengan kacang panjang) + Steamed tofu
6) Ikan bawal masak kari (dengan tomato dan kacang bendi) + Tempe goreng
7) Spagheti meatball + Chicken nugget salad + chicken pie (tinggal panaskan je)
8) Soto (style Johor jugak) + Begedil
9) Nasi tomato + Ayam masak merah (challenging sikit)
10) Sup ikan merah + sayur goreng
11) Beef stew + Garlic bread (beli siap je, tinggal panaskan)
12) Ikan kembung goreng + steamed tofu + Kangkung
13) Ikan masak kicap + Bayam
14) Daging masak kari + Kubis hijau (yang comel tu)
15) Ikan siakap kukus + tumis sayur campur
16) Sotong goreng tepung + Sup cendawan + telur dadar
17) Lasagna + Kentang goreng + Sup cendawan berkrim (tak sama dengan menu 16)
18) Nasi butter + kurma ayam + terung bercili (challenge)
19) Roasted chicken + grilled vege + mashed potato (cita-cita tinggi ni :)
20) Ikan bakar primula (resepi orang terengganu) + kailan

Cukuplah menu tersenarai. Kalau berkesempatan boleh sediakan semua menu dalam senarai. Oh ye, mungkin boleh tambah beberapa menu sampingan. Ikut kemampuan masa dan tenaga :)

1) Puding roti (especially kalau ada roti lebih)
2) Puding karamel
3) Sweet bun
4) Rojak kuih
5) Bagel
6) Cream puff
7) Hokkaido cake
8) Roti gulung sosej

Sesuai dengan falsafah Ramadhan, yang mana maksud 'Shiam' adalah menahan, maka usahalah sebaik mungkin untuk menahan diri daripada membazir dalam menyediakan juadah berbuka.

Selamat berpuasa kepada semua. Jom bebankan diri dengan ibadah dan sifat-sifat mahmudah.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Selasa, 17 Julai 2012

Malam di Kampung Baru, KL


Hujan dari petang tadi hingga ke malam. Aku suka hujan. Sejuk dan membersihkan udara kita ini. Seperti mengalu-alukan kedatangn Ramadhan tidak berapa lama lagi. Tadi aku ada mesyuarat di Kuala Lumpur. Jarang sangat bermesyuarat waktu malam. Tapi sesekali meronda di KL, agak terkesima juga. Kenapa?

Malam masih sibuk
Tamat mesyuarat dalam 840 mlm. Sebab belum makan malam, bos ajak singgah disebuah restoran nasi padang, Restoran Sri Garuda Emas. Banyak kedai-kedai makan di sekitar Kampung Baru. Masakan tomyam, asam pedas, nasi padang dan macam-macam lagi.

Sebab jarang sangat sampai di kawasan ini, ada sederet kedai-kedai menjual jamu dan produk herba. Mustika Ratu, Jamu Mak Dara, Natasha dan lain-lain. Susun atur kedai hampir serupa. Satu strategi bisnes yang menarik.

Berjalan dari kereta ke restoran pun ada perasaan kurang selamat. Walaupun tak jauh dari situ ada sekumpulan pegawai polis dengan van polis bergerak dan kereta peronda. Mereka tidak membuat rondaan, hanya bersedia dan memantau satu program yang aku tak pasti program apa.

Budaya meminta (aku ambil dari 'wall post' FB) 
Lokasi: Sebuah restoran di KL
Masa: 930mlm 
Situasi: Didatangi tiga orang kanak-kanak perempuan (lingkungan umur 7-8 tahun) membawa kad PIBG dan meminta sumbangan. Saya nampak ada 7 hamba Allah telah memberi sumbangan RM1.
Imbau kembali: Saya juga pernah membawa kad PIBG sebegini.
Perasaan: Saya sendiri tak berapa gembira bila guru memberi tugasan 'meminta' sebegini. Apa pula perasaan kanak-kanak tadi?
Pandangan peribadi: Budaya meminta sebegini tidak membawa ke arah yang positif. Mungkin PIBG perlu fikirkan cara lain untuk mengumpul dana. Kaedah ini telah digunakan 'lamaaaaa duloooooo'.
Risiko: Kanak-kanak perempuan dibenarkan ibubapa keluar rumah sehingga jam 930 malam (dan tadi sempat saya berpesan supaya pulang sebelum 945mlm). 
Cadangan: Kalau ada ibu bapa yang mampu, tak perlulah anak-anak tadi pergi meminta-minta pada orang lain. Jangan salah anggap, kalau ada yang datang pada saya, ada rezeki saya akan bagi. Tapi fikirkan perasaan mereka dan kesan kepada keperibadian mereka nanti.
Sesekali meronda di Kuala Lumpur, dapatlah melihat keadaan di luar sana. 

Pandangan mata

Aku pulangkan kesyukuran pada Allah. Hujan turun lagi sejak petang tadi. Hujan adalah rezeki. Bahawa Allah masih sayangkan hamba-Nya. Adakah kita cintakan Nya?

"Orang yang beriman adalah orang yang menjaga kata-katanya." Ustaz Pahrol, Mukmin Profesional di Radio IKIM.

Aku dapat satu ilmu yang menarik tentang pandangan mata. Rupanya mata kanan lebih kuat dari mata kiri. Mata kanan cenderung melihat perkara yang cantik, yang positif dan mengujakan. Mata kiri pula lebih cenderung kepada perkara negatif. Contoh: orang yang menjeling, dengan mata kiri. Info yang sangat menarik.

Dengan fakta ini, pengamal media menyusun atur material untuk promosi supaya dapat menghasilkan bahan yang efektif kepada sasaran.

Jarang sekali orang dapat menipu dengan pandangan mata. Jangan mengharapkan orang jujur pada kita, tapi jujurla pada diri sendiri dahulu. Itu lebih menyenangkan.

Selamat malam yang dingin dan tenang. Amin.

Sabtu, 14 Julai 2012

Nasi ambang

Nasi putih dalam dulang dengan lauk:
Ayam masak sambal
Rendang daging
Mihun goreng
Serunding
Sayur kacang tumis
Sambal goreng tempe, tauhu dan petai

Khamis, 12 Julai 2012

Jadual Ramadhan

Menghitung hari menjelang Ramadhan 1433H. Aku mohon kepada-Mu, Ya Allah yang Maha Pemurah dan Maha Pengampun, berilah peluang kepada hamba-Mu menjalani Ramadhan kali ini dengan sebaik-baiknya.

Cita-cita Ramadhanku:

4.00 pagi - Bangun dan istighfar, Solat Tahajud, Solat Taubat dan akhiri dengan Solat Witir
5.15 pagi - Sahur
5.45 pagi - Sedia untuk Solat Subuh, baca Al-Quran
7.00 pagi - Sedia untuk ke tempat kerja
8.00 pagi - Waktu kerja
10.30 pagi - Solat Dhuha dan baca Quran, selesai dan sambung kerja
1.00 tgh - Sedia Solat Zohor, Solat dan baca Quran, selesai dan sambung tugas
4.30 ptg - Pulang dan Solat Asar, baca Quran
5.30 ptg - Sediakan juadah berbuka di rumah
7.15 mlm - Berbuka dan Solat Maghrib, baca Quran
8.15 mlm - Solat Isya' dan Solat Tarawih
10.00 mlm - Rehat dan sedia untuk tidur awal

Amalan mendidik jiwa:
1) Sasaran membaca Al-Quran 30 juzuk dalam bulan Ramadhan
2) Sahur dan berbuka dengan sederhana dan ringkas
3) Kurangkan percakapan yang sia-sia (jangan mengumpat)
4) Kurangkan menonton rancangan TV yang tidak berfaedah
5) Baca buku yang bermanfaat
6) Banyakkan istighfar
7) Beri kemaafan pada orang lain
8) Minta maaf serta-merta jika buat kesalahan
9) Elakkan pembaziran
10) Banyak berdoa memohon keselamatan dan kebahagiaan kepada Allah
Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang reda dan diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hamba-Ku. Dan masuklah ke dalam Syurga-Ku. (Al-Fajr: 27-30)


Rabu, 11 Julai 2012

blogwalking

Blogwalking is defined as an activity of a blogger to visit other bloggers site/posts and occasionally leaves comments or link back. As a result, you will get some traffic into your site.
____________________________

I have nothing to write. Two weeks passed since the 'minor' operation. Still in healing process and my gum are doing good, once in a while I feel the twitch (is this the right word to describe it?) and sensation at the affected area.

Last week, I went to Universal Studio Singapore on a sponsored trip by ETIQA. Will share about it later. I took the opportunity to visit my parents at home (Johor Bahru) and short meet-up with my best friend, Fizzie and we shared good thoughts :) We shall do this more often.

emilayusof

Since blogging few months back, I found that news travel very fast in this blogsphere. I discovered an interesting blog by an illustrator, Emila Yusof. Its beautiful and creative. I found that she designs for many blogs and has won numerous awards. Maybe I can get her service to design my informative site 101wanitabijak in the future. And what wows me, she has children books published and that is super awesome.

Another informative blog that catch my attention is 1artikel by Firdaus Latib. Most articles published are very useful and resourceful for updates in technology, gadget, blogging and SEO as well as internet marketing. The contributing authors also have their own blog.

Informative and creative blogs are always my choice. Personal blogs can also be inspiring. But it all readers choice. I am still learning and blogging is my writing exercises towards completing my book in the near future. 

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!