Pages - Menu

Rabu, 15 Februari 2012

Mencuba ber Ski di Yong Pyong Ski Resort

Selepas melawat Pasar Ikan Segar dan makan malam di restoran berhampiran, kami dibawa ke Seorak 1 Park Resort. Bilik dan kemudahan hotel baik dan memuaskan. Kami hanya bermalam di situ untuk satu malam sahaja dan selepas bersarapan terus ke destinasi pelancongan iaitu Seorak National Park.

Mount Seorak National Park
Ramai pelancong dan warga tempatan datang ke sini. Sekali lagi saya melihat pemandangan yang menakjubkan. Langit yang biru dan angin sejuk menerpa, matahari tetap menyinar. Salji masih banyak disini. Kami dapat melihat gunung-gunung di sekeliling 'park'. Cuaca yang baik dan saya bersama rakan berjalan lebih 30 minit ke kawasan yang lebih tinggi dimana terdapat binaan Sinhung Temple. Seorak National Park adalah salah satu lokasi 'hiking' yang digemari penduduk tempatan.

Lucky bear - pic by Fizah
Art & architecture Sinhuang Temple - pic by Fizah
Lebih kurang sejam di sana, kami meneruskan perjalanan ke Yong Pyong Ski Resort. Ski Resort ini juga adalah lokasi penggambaran drama Winter Sonata. Kami singgah ke Kedai Ski untuk menyewa pakaian khas dan gogel. Kadar sewa ialah KRW15,000 untuk suit dan KRW10,000 untuk gogel. Pembantu kedai memberikan saya sepasang baju berwarna 'pink' kerana saya memakai tudung pink pada hari itu :)

Sebelum ke Ski Resort kami makan tengahari di sebuat restoran berhampiran. Menu makan tengahari kali ini ialah sup ikan masin sejuk beku dan tofu. Ikan ini dikeringkan dalam musim sejuk dengan menjemurnya. Dalam perjalanan, memang ada kawasan yang dibuat untuk menjemur ikan-ikan tersebut.

Tower Condominium, Yong Pyong Ski Resort
Menurut Julie, inilah masa terbaik untuk aktiviti Ski kerana salji sangat banyak dan ia adalah salah satu aktiviti sukan yang diminati warga Korea. Banyak pusat-pusat peranginan ski yang dibangunkan untuk memenuhi permintaan warga tempatan dan pelancong.

Selepas mendaftar masuk dan solat Jama' Zohor dan Asar, saya dan rakan-rakan turun ke bahagian aktiviti ski untuk menyewa peralatan ski iaitu kasut khas ski, 'ski poles' dan ski. Pakej belajar ski dan peralatan berjumlah KRW35,000.

Picture by Teamint

Seorang jurulatih mengajar kami teknik-teknik utama untuk meluncur, berhenti dan bagaimana untuk bangun dengan betul sekiranya terjatuh. Pada mulanya agak sukar untuk membiasakan diri. Tapi akhirnya saya berjaya untuk meluncur walaupun terjatuh beberapa kali. Ia pengalaman yang baru untuk saya, mungkin suatu hari nanti saya akan datang lagi dan mencuba aktiviti luncur dan menaiki gondola untuk melihat kawasan ski yang indah. Saya tidak sempat menaiki gondola kerana tempoh operasi telah tamat pada pukul 5.00 petang. Kos untuk menaiki gondola ialah KRW12,000. Suhu pada petang itu ialah -12 darjah C.

Saya memakai suit 'pink' :)

Kami melawat kawasan sekitar setelah memulangkan set peralatan ski. Sempat membeli air tin teh tarik daripada 'vending machine' dengan harga KRW1,000. Lega dapat minum air panas.

Kemudahan hotel sangat baik. Bilik hotel dilengkapi dengan lantai hangat. Sistem pemanasan bilik dibuat dengan lantai khas. Inovatif dan praktikal. Terdapat peralatan dapur untuk memasak. Malam ini tiada makan malam disediakan. Kami berkumpul dibilik paling besar dan memanaskan bekalan yang dibawa dari Malaysia iaitu Nasi Tomato, Ayam Masak Merah dan Daging Masak Kurma jenama Brahims. Sangat berbaloi dan puas hati dengan produk ini. Salah satu tip yang saya kongsikan dalam entri ini.

Hari kedua yang berbaloi dengan pengalaman hebat di Ski Resort. Begitulah hebatnya pembangunan di Korea Selatan dan mereka menyediakan kemudahan tahap lima bintang yang mesra pelancong dan juga menarik minat penduduk tempatan.

2 ulasan:

1. seronoknya main salji di Korea :)