Pages - Menu

Sabtu, 11 Februari 2012

Kenangan Manis di Musim Sejuk (Fascinating Korea)

Seronok. Teruja dan bersyukur. Saya berpeluang mengalami musim sejuk di Korea Selatan. Ini adalah percutian pertama saya untuk tahun 2012. Saya pergi bersama 6 orang lagi rakan selama seminggu bermula 1 Februari lalu. Ia adalah percutian terbaik saya setakat ini. Pengalaman yang manis dan kami melawat banyak tempat menarik seperti Pulau Namirama, Pulau Jeju, Everland dan Yong Pyong Ski Resort.

Perjalanan bermula pada tengah malam dan mengambil masa lebih kurang 6 jam. Penerbangan Air Asia X mendarat di Incheon International Airport pada pukul 6 pagi. Beberapa hari yang lalu, cuaca diramalkandi bawah suhu beku lebih kurang -11 darjah celcius. Sejurus keluar daripada pesawat, suhu sejuk amat terasa memandangkan saya belum memakai 'winter coat' yang dibawa. Subhanallah.

Setelah menunaikan Solat Subuh, kami berkumpul dengan peserta lain dan berjumpa dengan pemandu pelancong kami Ms Julie atau nama beliau Hwang Hye Jeong. Julie memaklumkan suhu pada hari itu adalah yang terendah selama 50 tahun di Seoul iaitu -16 darjah celcius. Sehari sebelumnya salji turun dengan lebat dan saya melihat pemandangan yang sungguh menakjubkan dengan timbunan salji putih di tepi jalan dan bukit-bukit di Incheon. Incheon adalah bandar ketiga terbesar selepas Seoul dan Busan dengan populasi 2.76 juta.

Incheon International Airport
Kami melalui Incheon Bridge sepanjang 21.34 km menuju ke Incheon Landing Operation (ILO), salah satu tempat penting dalam sejarah Korea yang melibatkan Perang Korea pada awal 1950-an.

Perang Korea melibatkan banyak pihak termasuk USSR dan USA. Barulah saya faham mengapa ada Korea Utara dan Korea Selatan. Korea Utara dibawah pengaruh USSR manakala Korea Selatan dibawah pengaruh USA. Selepas Perang Korea, kedua-dua wilayah ini dipisahkan oleh Military Demarcation Line (MDL). Lebih kurang 2km keatas MDL dan ke bawah MDL ialah Korean Demilitarized Zone (KMZ) di mana tiada siapa dibenarkan tinggal di kawasan tersebut selepas Perang Korea. Kawasan berkenaan kini menjadi tarikan kepada pengkaji hidupan dan tumbuhan liar kerana tiada sebarang pembangunan di sana.

Selepas makan tengahari kami melawat ke Pulau Namirama. Pulau ini menjadi terkenal selepas dijadikan lokasi penggambaran drama Winter Sonata yang disiarkan pada tahun 2002. Sehingga kini, drama tersebut masih lagi ditonton kerana genre cinta yang menyentuh jiwa penonton.

Pemandangan yang sungguh indah dengan salji memutih. Walaupun suhu sangat sejuk, ia adalah pengalaman yang terbaik kerana dapat merasai sendiri keajaiban ciptaan Allah. Cahaya matahari tetap melimpahi Pulau Nami tetapi salji yang halus tidak pula mencair.

Destinasi seterusnya untuk hari pertama ialah Chuncheon Myongdong. Terdapat kedai-kedai di kawasan ini untuk membeli belah. Memandangkan baru hari pertama, saya tidak berbelanja disini. Hanya melihat-lihat kawasan sekitar dan mengambil beberapa gambar menarik.

Perjalanan diteruskan ke Mount Seorak. Kami menginap di sebuah hotel di sana. Sebelum berehat malam itu, Julie membawa kami ke Pasar Ikan Segar. Suhu di kawasan berkenaan ialah -23 darjah celcius. Oleh kerana terlalu sejuk, saya hanya berehat di dalam bas dan rakan-rakan lain melawat ke pasar berkenaan. Suhu disini lebih rendah berbanding Seoul kerana berada di kawasan gunung.

Hari pertama yang sungguh indah. Dalam hati saya, sangat kagum dengan ciptaan Allah dan sesungguhnya saya bersyukur diberi nikmat melalui pengalaman ini.

3 ulasan:

1. Adah, jumaat nanti bawak gambo tau! hehehehe....

BalasPadam
  2. salam,,adah,,pergi ke pulau nami pki transport apa?ada ke tren sblm naik feri ke pulau nami? tenkiu