Pages - Menu

Sabtu, 27 Oktober 2012

Gaya - Sapi - Manukan - Mamutik


Tips melancong ke Kota Kinabalu
Oktober 2012 - Kota Kinabalu
Hari 1 - Jessleton Point, Pulau Manukan, CentrePoint Sabah

Hari terakhir di Kota Kinabalu. Kami sekumpulan (9 orang) menaiki bot untuk ke Pulau Gaya, Pulau Sapi, Pulau Mamutik dan Pulau Manukan. Ada lima buah pulau berhampiran. Sebuah lagi pulau ialah Pulau Sulug. Di pulau ini  tiada jeti dan 'life guard', tidak digalakkan untuk pergi ke sana. Aktiviti kami hari ini adalah 'island hopping' dan snorkeling.

Cuaca baik dan kami singgah di Pulau Gaya. Arjuna (pemandu bot kami) berasal dari Pulau Gaya. Berhenti sekejap di sini untuk salin baju dan bersedia untuk snorkeling. Menurut Arjuna, populasi di Pulau Gaya melebihi 1000 orang dan ada sekolah rendah dan menengah. Penduduk tempatan ada yang bekerja sebagai nelayan dan ada juga yang bekerja di bandar Kota Kinabalu. Terdapat juga penempatan orang luar di sekitar pulau.

Pengunjung ke mana-mana pulau ini perlu membayar fi konservasi Taman Rekreasi Tunku Abdul Rahman sebanyak RM3 untuk dewasa dan RM1 untuk kanak-kanak. Fi hanya perlu dibayar sekali sahaja dan tunjukkan tiket di pulau seterusnya.




Selepas bersiap-siap dengan pakaian mandi, kami bertolak ke Pulau Sapi untuk aktiviti snorkeling. Bagi yang pertama kali hendak bersnorkeling, agak kekok sedikit. Sentiasa gunakan jaket keselamatan dan gogel khas. Bermula dari pantai dan ke tengah sedikit. Ada pelampung penanda aras supaya tidak lepas ke kawasan dalam.

'Lifeguard' bertugas mengawasi kawasan pantai. Tetapi perlu berhati-hati dan pergi dalam kumpulan.


Pengunjung boleh melakukan aktiviti lain seperti BananaBoat Ride, Jetski, Parasailing dan Scuba Diving. Selepas Pulau Sapi, kami ke Mamutik untuk berehat sekejap dan makan. Terakhir kami ke Pulau Manukan. Hujan mulai turun dan kami berjalan di sekitar Pulau Manukan sebelum bertolak pulang ke Jessleton Point.



Dan berakhir percutian saya kali ini, terus ke Terminal 2, Kota Kinabalu untuk perjalanan pulang ke Kuala Lumpur. Bagi sesiapa yang perlukan perkhidmatan speedboat dan kereta sewa semasa di Kota Kinabalu, bolehlah emel kepada saya, saya akan berikan nombor Arjuna (bot) dan Said (kereta sewa).

Rumah Terbalik (The Upside Down House of Borneo)

Tips melancong ke Kota Kinabalu
Oktober 2012 - Kota Kinabalu
Hari 1 - Jessleton Point, Pulau Manukan, CentrePoint Sabah

Tahniah untuk Dr Mohd Hariz Ammar pada Hari Konvokesyen UMS. Agenda utama ke UMS pada sebelah pagi Sabtu. Hujan renyai-renyai. Kami menunggu Ammar keluar lebih kurang 12 tengahari.


Selepas makan tengahari kami terus ke Rumah Terbalik, The Upside Down House of Borneo. Hanya ada 5 buah rumah terbalik di seluruh dunia iaitu di 3 di Eropah, 1 di Jepun dan terkini di Sabah. Dirasmikan dalam bulan Mac 2012 dan sehingga kini menerima pelancong dalam dan luar negara.

Yuran masuk RM10 untuk dewasa dan pelajar akan mendapat minuman percuma di Kedai Kopi Rumah Terbalik. Pelawat dibenarkan bergambar di luar Rumah Terbalik. Tidak boleh mengambil gambar di dalam rumah. Semua peralatan diletakkan terbalik seperti meja makan, mesin basuh, katil dan peralatan dapur. Barang yang paling berat dipasang terbalik ialah mesin jahit.


Binaan yang unik. Kos pembinaan dikatakan hampir setengah juta ringgit. Kalau anda ke Kota Kinabalu boleh singgah di sini. Perjalanan dari bandar KK mengambil masa 30-40 minit sahaja. Dibuka setiap hari dari 8.00 pagi hingga 10 malam.

Lokasi:
Kg. Telibong, Batu 21,
Jalan Telibong Tamparuli,
89208 Tuaran Sabah.


#200: Tips melancong ke Kota Kinabalu, Sabah

Oktober 2012 - Kota Kinabalu
Hari 1 - Jessleton Point, Pulau Manukan, CentrePoint Sabah

Ini adalah entri yang ke 200. Wah, tak sangka dah tulis 200 entri. Nak berkongsi dengan pembaca (sebenarnya lebih pada nak buat nota untuk diri sendiri je). Post yang paling popular adalah yang berkaitan dengan trip saya ke Korea Selatan awal tahun ini.

Dan menjelang musim sejuk ni, makin banyak jejak dalam entri ini. Semoga info yang saya kongsikan memberi manfaat kepada mereka yang pertama kali ingin melawat ke tempat-tempat berkenaan. Bukan apa, saya sendiri akan merujuk blog-blog sebelum melawat tempat yang pertama kali saya pergi. Lebih mudah membuat persediaan.

Ok, kita sambung cerita ke Kota Kinabalu. Sedikit tips untuk melancong ke Kota Kinabalu:

1) Buat tempahan penerbangan lebih awal, mungkin 2-3 bulan sebelum tarikh yang dirancangkan. Jikalau anda daripada Semenanjung, harga tiket boleh mencecah RM400 dan keatas untuk perjalan pergi sahaja sekiranya anda membuat tempatan lewat, terutamanya pada musim cuti. Kota Kinabalu adalah tumpuan pelancong, bukan sahaja daripada Malaysia tetapi juga luar negara.

2) Sekiranya anda dalam percutian bajet, boleh membuat tempahan bilik di Booking.com. Kami memilih Casuarina Hotel. Lokasi hotel hanya 5 minit daripada Terminal 2, Kota Kinabalu. Jika anda sampai pada waktu siang, boleh menggunakan airport teksi dan anggaran kos lebih kurang RM20 ke atas. Tetapi jika anda sampai pada waktu malam, surcaj sebanyak 50% dikenakan apabila membeli tiket teksi di kaunter selepas 11.50 malam. Kami dikenakan caj RM38 malam itu untuk perjalanan tidak sampai 5 minit. Kami tiada pilihan.


3) Jika anda merancang untuk ke beberapa tempat di Kota Kinabalu, buat tempahan kereta sewa lebih awal. Kami datang pada masa sibuk, iaitu Majlis Konvokesyen UMS. Jadi agak sukar mendapatkan kereta sewa. Nasib baik ada kenalan yang membantu. Kadar sewa yang biasa untuk kereta Viva ialah RM80 dan ke atas dan Myvi ialah RM120 ke atas untuk sehari.

4) Bawa pakaian yang sesuai untuk snorkeling atau berkelah di pantai. Mungkin anda ingin singgah di Taman Rekreasi Tunku Abdul Rahman di pulau-pulau sekitar iaitu Pulau Manukan, Pulau Gaya, Pulau Sapi dan Pulai Mamutik.

5) Mudah sahaja memandu di Kota Kinabalu kerana bandarnya tidak terlalu padat, tetapi agak membangun dan mesra pelancong.

6) Hari kedua, saya menginap di LeMeredien di dalam bandar Kota Kinabalu. Banyak hotel-hotel di dalam bandar. Jika anda berpeluang untuk menginap di hotel-hotel ini, lebih mudah untuk anda berjalan-jalan di pasar malam dan pasar pagi.


7) Jika anda ingin mendaki Gunung Kinabalu, mungkin anda perlu tinggal di KK dalam tempoh yang lebih panjang untuk melawat tempat-tempat lain juga.

Kalau ada peluang dan kelapangan, saya akan pergi lagi ke Kota Kinabalu. Dan bercita-cita mendaki Gunung Kinabalu :)

Kota Kinabalu, Sabah

Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua sahabat Muslim. Semoga hari yang indah ini memberi makna kepada kita semua. Pengorbanan bermaksud kita bersedia melepaskan apa yang terbaik dan seterusnya membuat perubahan kepada diri ini. Sama-sama kita usaha ye!

Minggu lepas, saya berlepas ke Kota Kinabalu, Sabah untuk meraikan Hari Konvokesyen anak saudara saya yang sulung. Ini kali ketiga saya ke Kota Kinabalu. Kali pertama atas urusan kerja, tidak sempat berjalan-jalan. Kali kedua, iaitu Oktober tahun lepas bersama rombongan untuk Konvensyen dan kali ini bersama famili pula.

Berbeza dengan tahun lepas, almaklumlah bila semua diuruskan oleh penganjur, kita hanya ikut sahaja itenari yang disediakan. Percutian kali ini, kami uruskan sendiri daripada hotel, kereta sewa dan tempat-tempat yang hendak dilawati. Kalau tahun lepas, tiada lawatan ke pulau-pulau, tahun ini tercapai juga niat saya untuk melihat-lihat pulau-pulau berhampiran dan bersnorkeling.




Hari Jumaat, bas shuttle dari Hotel Casuarina membawa kami ke Jessleton Point. Jeti untuk perjalanan ke pulau-pulau berhampiran. Cuaca sangat baik hari itu. Kami membayar perkhidmatan bot di kaunter Borneo Ferry dan kos perjalanan pergi balik ialah RM23 seorang untuk ke sebuah pulau. Fi terminal pula ialah RM7.20 seorang dewasa dan RM3.60 untuk pelajar. Pelajar perlu menunjukkan kad pelajar untuk mendapat diskaun 50% ini. 

Kami memilih Pulau Manukan. Setiap persinggahan tambahan ke Pulau Gaya, Pulau Mamutik dan Pulau Sapi dikenakan fi bot tambahan sebanyak RM10. Perjalanan ke Pulau Manukan mengambil masa lebih kurang 20-30 minit. 





Kerajaan membina kemudahan yang baik di pulau-pulau ini. Ia juga dikenali sebagai Taman Rekreasi Tunku Abdul Rahman. Pelawat perlu membayar fi konservasi sebanyak RM3 untuk dewasa dan RM1 untuk kanak-kanak. Banyak fasiliti yang dibina untuk kemudahan pengunjung seperti tandas awam, kedai makan dan tempat berehat di tepi pantai.

Terdapat juga chalet dibina di kawasan pulau untuk pengunjung yang ingin bermalam di sini. Kami berjalan di sekitar Pulau Manukan dan pulang semula ke Jessleton Point lebih kurang 1 petang. Arjuna, pemandu bot kami menawarkan harga yang menarik untuk menempah perkhidmatan bot nya bagi satu kumpulan. Saya berjanji menghubunginya semula untuk perancangan kami pada hari Ahad pula.

Selepas itu, kami singgah di Centrepoint, salah satu kompleks membeli belah terawal di Kota Kinabalu. Makan tengahari di situ dan membeli beberapa makanan ringan sementara menunggu kereta sewa yang tiba pada jam 5 petang. Hujan renyai-renyai dan kami sampai ke hotel sebelum Maghrib.

Jumaat, 12 Oktober 2012

Upcoming Trip - Kota Kinabalu



Will go onboard Air Asia again (and again) for the upcoming trip to Kota Kinabalu, Sabah. Last year I was there with a big group and prearranged schedule. It was fabulous trip. Cannot wait to return to Sabah next week. I'll be there with family and we'll celebrate Ammar's convocation at Universiti Malaysia Sabah.

So, quite excited about the trip and nervous as we expected big crowd in Kota Kinabalu. Some preparations for this trip:

1) To book hotel in advance. I reserved a room in Casuarina Hotel via Booking.com. The price quite reasonable. Will update review later :) I also reserved one night stay at LeMeredien. No payment made. But I definitely called them for confirmation. I do not want to get into trouble if no rooms available for us.

2) If you are going places in Kota Kinabalu, and you can drive, please make arrangement for transport as well. If you can, book as early as possible to avoid unnecessary frustration. No transport or you have to pay EXTRA high to get one. It helps if you have friends or contact there, so they can help you with this arrangement.

3) Do some research of places of interest. I plan to go snorkeling in Pulau Manukan, have a visit to Rumah Terbalik and shopping in Kota Kinabalu.

4) The rest, make the usual list to bring and your travel itenery.

I will add more after I come back from Kota Kinabalu.

Rabu, 19 September 2012

Oleh-oleh Bandung

Bila melancong ke negara luar atau tempat lain, makanan menunjukkan perbezaan budaya. Bandung terkenal dengan kacang bandung. Kacang bandung ialah kacang tanah yang disalut tepung berperisa dan rangup dimakan. Selain itu, ada beberapa jenis makanan yang saya suka di sini seperti batagor.

Batagor ialah tahu dan kek ikan yang disalut kulit wantan digoreng kemudian dimakan bersama kuah kacang dengan sedikit kicap pekat. Rasanya agak 'familiar' dengan kuah kacang di sini dan sedap juga. Kami dapat merasa hidangan ini di Java Bean, Rumah Mode. Sebelum meninggalkan Rumah Mode, saya sempat membeli sebungkus batagor untuk dimakan di dalam bas :)


Getuk bandung ialah ubi yang direbus kemudian dilenyek dengan kelapa parut, gula dan sedikit garam. Ia sejenis makanan orang Jawa. Agak biasa bagi saya kerana mak selalu menyediakan getuk untuk sarapan pagi semasa saya kecil dahulu.

Getuk bandung ini dibungkus rapi untuk jualan secara komersial oleh Kartika Sari. Memang ramai pengunjung di Kartika Sari pada pagi Ahad dan saya dimaklumkan memang suasana agak sibuk hampir setiap hari di sini kerana mereka menyediakan pelbagai pilihan untuk sarapan, oleh-oleh, brownies dan kek lapis.


Lemper ialah pulut inti. Ada tiga jenis lemper yang disediakan iaitu lemper rendang, lemper ayam dan lemper asli.


Pelbagai jenis kerepek di kedai oleh-oleh.


Saya membeli oleh-oleh Bandung di Kedai Pelangi Rasa, Jalan Cibaduyut pada hari kedua. Kedainya tersusun dan agak bersih berbanding kedai-kedai lain yang menawarkan produk serupa. Keadaan agak sibuk kerana ramai pelanggan semasa saya tiba di situ. Apabila keadaan lengang sedikit, barulah kami boleh memilih oleh-oleh yang hendak dibeli.

Dani dan Anang sangat peramah dan mudah untuk kami memilih oleh-oleh yang sedap seperti kacang Bandung, tempe goreng dan sebagainya. Harga sebungkus oleh-oleh, dengan berat 200g ialah Rp10,000 = RM3.32.


Timbang yang mereka gunakan. Sangat bijak. Banyak kedai yang masih menggunakan penimbang seperti ini di sekitar Bandung :)



Angklung - alat musik buluh
Bandung Streets

Bersambung

Selasa, 18 September 2012

Angklung - National Heritage


Angklung dinobatkan sebagai National Heritage of Indonesia oleh UNESCO sejak tahun 2010. Persembahan musikal angklung menjadi salah satu tarikan pelancong di Bandung. Kami berpeluang melihat persembahan pada petang itu bermula jam 330 petang hingga 530 petang.

Saung Angklung Udjo, sebuah pusat kemahiran dan kebudayaan yang ditubuhkan pada tahun 1966 untuk memelihara keunikan musik angklung. Pada masa ini lebih 500 pelajar dibimbing seawal umur 3 atau 4 tahun untuk bermain angklung.

Dalam tempoh dua jam, semua pengunjung dapat melihat persembahan tradisional berlatar musik angklung, orkestra angklung dan kami diberi peluang untuk belajar musik angklung secara ringkas. Sangat menarik. Angklung yang dihasilkan daripada buluh boleh dijadikan alat musik yang menakjubkan dan ia disusun untuk menghasilkan bunyi yang harmoni dalam lagu.



 

Seni musik angklung berteraskan suasana yang ceria dan menggembirakan. Dan ia memang unik. Kalau anda berpeluang ke Bandung, boleh singgah ke Saung Angklung Udjo.

Bersambung.

Bandung Streets

Isnin, 17 September 2012

Melancong ke Bandung, Jawa Barat Indonesia

Perjalanan bermula seawal 645 pagi daripada LCCT Kuala Lumpur ke Bandung. Penerbangan mengambil masa 2 jam 15 minit. Kali ini saya menyertai rombongan seramai 40 orang untuk lawatan 3 hari 2 malam di Bandung. Kami tiba jam 8 pagi waktu tempatan. Perbezaan masa ialah sejam lebih awal daripada Kuala Lumpur. Waktu Kuala Lumpur ialah 9 pagi.

Bandara Hussein Sastranegara Bandung ialah lapangan terbang bersaiz sederhana. Suasana agak sibuk dan fasiliti di sana terhad dan sistem tuntutan bagasi tidak menggunakan 'belt' pusingan seperti di LCCT. Pemandu pelancong telah menunggu kami untuk program lawatan di sana. Pak Budi (pemandu pelancong) dan Pak Chechep (pemandu bas) bertugas untuk membawa rombongan kami kali ini.

Saya pernah ke Bandung lebih 3 tahun lepas. Bandung semakin sesak dan padat. Ramai pelancong luar negara, dan ramai juga warga Indonesia yang pulang ke Bandung daripada Kuala Lumpur dan tempat-tempat lain.

 Penginapan kami di Hotel Cemerlang, Jl Pasir Kaliki. Bersebelahan Hilton.
 Stesen minyak di Bandung, Pertamina dan Kebun Binatang Bandung (Zoo).
Trafik sesak lebih kurang waktu Zohor, dan gerai-gerai jualan pada hari Jumaat.

 Beberapa tips bagi mereka yang hendak ke Bandung:
1) Tukaran matawang rupiah kali ini ialah Rp 1 juta = RM332, setiap Rp100,000 = RM33.20 dan Rp10,000 = RM3.32
2) Sediakan wang secukupnya untuk berbelanja di Bandung kerana banyak tempat membeli belah yang menawarkan produk-produk berkualiti dengan harga berpatutan
3) Aktifkan kad debit / ATM / kad kredit kerana anda boleh gunakannya di kedai-kedai yang menyediakan perkhidmatan ini, tapi semak dahulu adakah sebarang caj tambahan dikenakan. Kebiasaannya ialah 2-3% daripada nilai belian asal.
4) Pengeluaran wang rupiah boleh dibuat di ATM CIMB Niaga atau Maybank. Pastikan pengaktifan dibuat terlebih dahulu.
5) Berjaga-jaga dengan dompet dan 'handbag' kerana banyak kes seluk saku di sini.
6) Sekiranya anda pertama kali sampai, berjalan dalam kumpulan untuk mengelakkan sesat kerana bandar ini sangat sibuk dan padat.

Bersambung.

Rabu, 12 September 2012

Upcoming trip - Bandung

I will leave for Bandung this weekend. Bandung known for its shopping places and factory outlets. Places in our itinerary includes:
- Rumah Mode
- Angklung Stadium
- Toko Jean
- Jalan Riau
- Tangkuban Perahu
- Paris Van Java
- Kartika Sari

Solat timetable in Bandung (local time), time difference is one-hour earlier. Refer here. Based on 12 Sept 2012.
Subuh - 4.27
Zohor - 11.46
Asar - 15.02
Maghrib - 17.47
Isya' - 18.56

Looking forward for the trip. Will definitely update some tips and experience in Bandung. By the way, this is my second trip to Bandung. My first visit was in 2010 for Jakarta-Bandung.


Khamis, 30 Ogos 2012

Ilham

Ilham adalah rezeki. Teringat kata-kata Ustaz Pahrol semasa menghadiri kursus beberapa bulan lepas.
Dan pagi ini aku terbangun untuk mencatatkan idea-idea untuk buku yang aku angan-angankan untuk diterbitkan suatu hari nanti.

Bilakah ia akan menjadi realiti? Walau apapun, pasang tekad dan aku akan lakukan perubahan untuk mencapai impian ini.

Doakan ye, sahabat.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Isnin, 27 Ogos 2012

Good Person vs Bad Person

After a week of holiday in my hometown, now I am back to KL. Traffic was okay from South to Central, while it was a little bit slow between Seremban and Nilai, it was bearable. Thank you for not allowing trucks etc to use the highway last Sunday due to expected heavy traffic flow.

That's about it. About traffic during Raya.

And what about Good person vs Bad person? Isn't it difficult to get everyones' to agree to a certain set of characteristics of a good person and a bad person? Because people is full of opinions. One may think a person is good but to another that person is bad.

So, as a Muslim, Allah s.w.t taught us what kind of person is a good person and who is bad person. Leaving the definition to human, it may confused you. Why? Because I'm confused too when I heard someone told me that a guy living or sharing a house with another woman, who is not his mahram is a kind guy or a good guy.

This is what happening. This is the cost of modernization. The values that have been compromised because of being open-minded and so called 'freedom'. That's why I don't care what others say about me. What I care is that I am taking care of myself from those 'freedom' elements that are clearly contradict Islamic principles.

Allah said in the Quran, Surah An-Nur: 3
The fornicator shall not marry any but a fornicatress or idolatress, and (as for) the fornicatress, none shall marry her but a fornicator or an idolator; and it is forbidden to the believers.
 Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Jumaat, 17 Ogos 2012

Muhasabah Ramadhan - Tentang Hati

28 Ramadhan 1433H

Ramadhan telah sampai ke penghujung. Dijangkakan kita akan menyambut Aidilfitri pada hari Ahad ini. Bermakna tinggal sehari sahaja lagi detik Ramadhan akan berlalu.

Apa perasaan dan rasa kita? Aku? Aku punya cita-cita Ramadhan kali ini. Telah sediakan jadual sebagai panduan. Alhamdulilah walaupun tidak dapat melaksanakan keseluruhan aktiviti Ramadhan, kira-kira 50% tu mungkin ada. (Bukan riya'). Ingat wahai hati, itu bukan pencapaian terbaik kamu, kamu kena berusaha lagi sekiranya Allah beri masa dan hayat pinjamannya tahun depan. Dalam lebih kurang 36 jam lagi, usaha untuk mengejar mana-mana yang tertinggal. Tiada istilah terlambat melainkan rugi jika tidak melakukannya walaupun sedikit.

Tentang hati. Terfikir sejak semalam. Betapa sukarnya hendak menjaga hati sendiri berbanding menjaga hati orang lain. Orang tidak tahu apa yang ada dalam hati kita. Dengki, riya', takabbur, sombong, rasa diri hebat dan macam-macam penyakit hati. Kita mungkin boleh berwajah manis di hadapan orang lain, tetapi di dalam hati berkata-kata sebaliknya. Hebat tak hati? Pepatah melayu kata, rambut sama hitam, hati lain-lain.

Bagaimana mendidik diri atau hati supaya ikhlas? Sedangkan beribadah dengan Allah pun, terkadang hati tergelincir juga mengingat yang lain. Ingat hal dunia, mula teringat kerja, mula teringat sahabat, mula teringat orang tersayang. Itu berlaku. Pada aku.

Ya Allah, sukarnya mendidik hati. Ya Allah, lindungilah aku dari bisikan Syaitan yang direjam. Jadikanlah Ramadhan kali ini suatu titik tolak untuk aku membuat perubahan kepada kebaikan. Semua orang nak jadi baik. Pertemukanlah aku dengan sahabat dan linkungan yang baik. Semoga mereka akan mengingatkan aku kepada-Mu Ya Allah. Subhanallah. Berilah aku petunjuk.

Ya Allah, berikanlah aku hati yang tabah. Berilah aku kekuatan untuk mencari redha-Mu Ya Allah.

Buat sahabat yang membaca, aku memohon kemaafaan sekali lagi. Maafkan khilaf diriku wahai sahabat. Semoga ada kesempatan, boleh bertemu lagi untuk mengeratkan Silaturrahim.

Alhamdulilah. Rezeki masa, rezeki sihat, rezeki ilmu, rezeki harta, rezeki sahabat semoga kita semua di bawah Rahmat Allah dan mendapat keberkatannya.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Rabu, 15 Ogos 2012

Memburu Lailatul-Qadr

26 Ramadhan 1433H

Istimewa bulan Ramadhan, ada satu malam yang dinamakan malam Al-Qadr di mana Allah memberi rahmatnya kepada hamba yang beribadah kepada-Nya. Ia adalah rahsia Allah.

Diceritakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w telah diberitahu oleh Allah tentang malam ini dan baginda sangat teruja untuk memberitahu para sahabat lalu menuju ke masjid. Tiba di masjid baginda melihat dua orang sedang berkelahi dan terus baginda terlupa tentang malam LailatulQadr dan ia menjadi rahsia hingga kini.

Melalui pengalaman rohani, para ulama berbeza pendapat tentang bilakah berlakunya LailatulQadr.
- Imam Syafie suka malam 21 dan 23 Ramadhan
- Iman Malik menyatakan ia diantara 10 malam terakhir
- Ahmad Hanbal menyatakan ia malam 17 Ramadhan
- Abu Darda' suka pada malam 25 Ramadhan
- Pendapat yang rajih (yang terkenal) ialah pada malam 27 Ramadhan

Ada yang membuat kiraan berdasarkan hari bermula Ramadhan
  Sekiranya mula JUMAAT - 29 Ramadhan
  Sekiranya mula SABTU - 21 Ramadhan
  Sekiranya mula AHAD - 27 Ramadhan
  Sekiranya mula ISNIN - 29 Ramadhan
  Sekiranya mula SELASA - 25 Ramadhan
  Sekiranya mula RABU - 27 Ramadhan
  Sekiranya mula KHAMIS - 21 Ramadhan

Pendapat lain pula membuat kiraan seperti ini:
  Sekiranya AHAD / RABU - 29 Ramadhan
  Sekiranya ISNIN - 21 Ramadhan
  Sekiranya SELASA / JUMAAT - 27 Ramadhan
  Sekiranya KHAMIS - 25 Ramadhan
  Sekiranya SABTU - 23 Ramadhan

Di Masjidil Haram, iaitu mengikut Mazhab Hanbali, suasana menjadi luar biasa pada malam 27 Ramadhan kerana mereka kuat berpandangan ia malam Lailatul Qadr.

Apakah tanda-tanda malam LailatulQadr (mengikut pengalaman rohani ulama dan orang yang dekat dengan Allah)?
- Pada keesokan harinya matahari tidak terlalu kuat. Dikatakan bahawa pada siang harinya malaikat yang mempunyai sayap naik ke langit dan cahaya matahari menjadi suram dan suasana redup sahaja.
- Tempat yang gelap menjadi samar-samar dengan cahaya
- Tidak terlalu panas atau terlalu sejuk. Perasaan nyaman
- Hati mudah hiba dan sayu dan mudah mengalirkan air mata
- Ketika membuat amal ibadah terasa sejuk / nyaman
- Anjing tidak menyalak pada malam itu

Adakah lagi peluang kita untuk mencari malam Al-Qadr pada Ramadhan kali ini? Tugas sebagai hamba Allah adalah percaya pada kurniaan-Nya dan berusaha sebaik mungkin untuk beribadah. Semoga Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengampun memberi kurnia kepada hamba yang terpilih. Insya Allah.

Mulakan dengan niat untuk mencari LailatulQadr dan usahalah ke arah itu.

Rujukan: Slot IKIM.fm pada 10 Ogos 2012 / 21 Ramadhan 1433H

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Isnin, 13 Ogos 2012

Wasiat Luqman Al-Hakim

24 Ramadhan 1433H

 
Surah Luqman: 13-19

بسم الله الرحمن الرحيم

13. Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, ketika dia memberi pengajaran kepadanya, "Wahai anakku! Janganlah engkau mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar."

14.  Dan kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menceraikan susunya dalam usia dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu.

15. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan Aku dengan sesuatu yang engkau tidak mempunyai ilmu tentang itu, maka janganlah engkau mentaati keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku. Kemudian hanya kepada-Ku tempat kembalimu, maka akan Aku beritahukan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.

16. (Lukman berkata), "Wahai anakku! Sungguh jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di bumi, nescaya Allah akan memberinya (balasan). Sesungguhnya Allah Mahahalus, Maha Teliti.

17. Wahai anakku! Laksanakanlah solat dan suruhlah (manusia) berbuat yang makruf dan cegahlah (mereka) dari yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpamu, sesungguhnya yang demikian itu termasuk perkara yang penting.

18. Dan janganlah kamu memalingkan wajah dari manusia (kerana sombong) dan janganlah berjalan di bumi dengan angkuh. Sungguh, Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membanggakan diri.

19. Dan sederhanakanlah dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.

p/s: berazam untuk baca buku di atas selepas ini. Ya Allah permudahkan hamba-Mu.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Jumaat, 10 Ogos 2012

Ciri-ciri orang beriman

Surah Al-mukminun: 1-11

بسم الله الرحمن الرحيم

1. Sungguh beruntung orang-orang yang beriman,
2. Iaitu orang yang khusyuk dalam solatnya,
3. Dan orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tidak berguna,
4. Dan orang yang menunaikan Zakat,
5. Dan orang yang memelihara kemaluannya,
6. Kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka tidak tercela.
7. Tetapi barangsiapa mencari di balik itu (zina, dan sebagainya), maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.
8. Dan (sungguh beruntung) orang yang memelihara amanat-amanat dan janjinya,
9. Serta orang yang memelihara solatnya,
10. Mereka itulah orang yang akan mewarisi,
11.(yakni) yang akan mewarisi (syurga) Firdaus. Mereka kekal di dalamnya.

Khamis, 9 Ogos 2012

Sibuk

20 Ramadhan.

Masuk fasa ketiga Ramadhan.

Sekejap sahaja 20 hari telah berlalu. Ramadhan kali ini ada terasa perbezaan.
Ada beberapa perkara yang masih sama macam tahun sebelumnya. Waktu pejabat berubah. Kami boleh pulang seawal 430 petang. Apa yang berbeza, trafik tidaklah terlalu sesak. Tahun lepas, kerapkali tersangkut dalam kesesakan kalau keluar lewat dari pejabat. Alhamdulilah, tahun ini kesesakan berkurangan dan aku sampai rumah lebih kurang 5 petang. Tak perlu sibuk ke bazar Ramadhan kerana kami berpakat masak sahaja di rumah. Lebih ringkas, mudah dan jimat.

Melihat semula jadual Ramadhan, banyak lagi yang perlu aku perbaiki, Ramadhan telah masuk fasa ketiga.
Aku berazam untuk sibuk dengan aktiviti Ramadhan bermula malam ini. Ya Allah, berilah aku kekuatan untuk beribadah kepada-Mu.

Nabi Muhammad s.a.w ajarkan kepada kita doa ini:
"Ya Allah, bantulah hamba-Mu mengingati mu, mensyukuri nikmatmu dan memperelokkan ibadahku kepada-Mu"

Mudah-mudahan Allah memberi kurnia kepada aku dan sahabat-sahabat dalam mencari malam Al-Qadr. Insya Allah.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Sabtu, 4 Ogos 2012

Kari Ikan tenggiri

Ikan tengiri 6 potong
Bawang kecil 3 ulas
Bawang putih 1 ulas
Asam gelugor 2 keping
Tomato 1 biji
Santan 600ml
Jintan putih 1 sudu kecil
Serbuk kari 3 sudu besar
Sedikit minyak tumis
Garam secukup rasa

Rabu, 1 Ogos 2012

Dialog Allah swt dengan Iblis

12 Ramadhan.

Surah Al-Hijr, Ayat 32-48
32. Dia (Allah) berfirman, "Wahai Iblis! Apa sebabnya kamu (tidak ikut) sujud bersama mereka?"

33. Ia (Iblis) berkata: "Aku sekali-kali tidak akan sujud kepada manusia yang Engkau telah menciptakannya dari tanah liat kering dari lumpur hitam yang diberi bentuk.

34. Dia (Allah) berfirman, "(Kalau begitu) keluarlah dari syurga, kerana sesungguhnya kamu terkutuk,

35. Dan sesungguhnya kutukan itu tetap menimpamu sampai hari Kiamat."

36. Ia (Iblis) berkata, "Ya Tuhanku (kalau begitu) maka berilah penangguhan kepadaku sampai hari (manusia) dibangkitkan."

37. Allah berfirman, "(Baiklah) maka sesungguhnya kamu termasuk yang diberi penangguhan,

38. sampai hari yang ditentukan (kiamat)."

39. Ia (iblis) berkata, "Tuhanku, oleh kerana engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan jadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya,

40. kecuali hamba-hambaMu yang terpilih diantara mereka."

41. Dan Allah berfirman, "Ini adalah jalan yang lurus (menuju) kepadaKu."

42. Sesungguhnya kamu (Iblis) tidak kuasa atas hamba-hambaKu kecuali mereka yang mengikutimu, iaitu orang yang sesat.

43. Dan sungguh, jahanam itu benar-benar (tempat) yang telah dijanjikan untuk mereka (pengikut syaitan) semuanya.

44. (Jahanam) itu mempunyai tujuh pintu (telah ditetapkan) untuk golongan tertentu dari mereka.

45. Sesungguhnya orang yang bertaqwa itu berada dalam syurga-syurga (taman-taman), dan (di dekat) mata air (yang mengalir).

46. (Allah berfirman), "Masuklah ke dalamnya dengan sejahtera dan aman."

47. Dan Kami lenyapkan segala rasa dendam yang ada dalam hati mereka; mereka rasa bersaudara, duduk berhadap-hadapan di atas dipan-dipan.

48. Mereka tidak merasa lelah di dalamnya dan mereka tidak akan dikeluarkan darinya.

Khamis, 26 Julai 2012

Bread Pudding with Choc Chip

6 Ramadhan.
We had something different today. After 5 days iftar with rice and usual Malay cuisines, we successfully prepared Fried macaroni with minced beef & bread pudding with choc chip.

Ecah & Faz bought popiah basah and tepung pelita. Awesomeness. Tak baik membazir, masak cukup-cukup je :)

Rabu, 25 Julai 2012

Niat jadi baik

5 Ramadhan.

Jangan marah kalau orang tidak berubah mengikut apa yang kita kehendaki, kerana kita sendiri pun sukar berubah mengikut apa yang kita kehendaki. Ustaz Pahrol

Orang yang ego mempunyai nilai diri yang rendah kerana mahu dipandang hebat oleh orang lain. Contoh: suami atau isteri yang ego, pengurus dengan pekerja bawahan. Orang yang hebat ialah orang yang tidak rasa apa-apa apabila dikeji atau dipuji. Yang paling utama hanya pandangan Allah. Bukan makhluk Allah yang lain. Prof Dr Muhaya.

Mulai sekarang jangan malu mengaku nak jadi baik. Kerana hakikatnya ramai orang yang nak jadi baik tapi keinginan kendur bila melihat suasana sekeliling. Keluarga, kawan-kawan, media massa, dll. Pilih suasana yang positif supaya mudah ke arah kebaikan.

Tak salah memilih perkara yang benar. Dari terjebak dengan kebingunan kemudian.

Jom sama-sama doa jadi baik. Dapat rezeki yang halal, pasangan yang soleh/solehah, anak-anak yang soleh/solehah, sahabat-sahabat yang positif. Jom sama-sama usaha masuk syurga.

Amin.

Selasa, 24 Julai 2012

Asam Pedas Ikan Kerisi

Menu pilihan hari ini ialah asam pedas ikan kerisi dan kubis tumis air. Ikan kerisi adalah jenis ikan putih dan dalam golongan ikan merah. Ikan kerisi saiz sederhana dan boleh dimasak singgang atau goreng. Boleh juga masak sambal.

Mak aku kongsikan tips untuk memilih ikan kerisi ialah pilih yang tiada belang kuning. Isinya lebih lembut. Dan jangan simpan ikan terlalu lama. Sebaiknya terus dimasak kerana teksur dan rasa ikan menjadi kurang segar dan tidak enak dimakan sekiranya terlalu lama disimpan.

Bahan-bahan untuk masak asam pedas ini amat mudah iaitu bawang kecil, bawang putih, cili kisar, air asam dan daun limau. Rujuk cookbooks di sebelah kanan blog ini dan anda boleh dapatkan resepi penuh di Dapur Tanpa Sempadan atau Masam Manis.

Isnin, 23 Julai 2012

Falsafah Ramadhan

3 Ramadhan. Setiap hari cuba tambah amalan ibadat kerana Allah. Tapi agak sukar nak mengajak orang lain berbuat kebaikan dan ibadat. Apatah lagi ibadat wajib seperti solat. Kerana ramai umat Islam yang meninggalkan solat walaupun berpuasa. Itulah perang dengan diri sendiri.
Diam atas kebenaran umpama Syaitan yang bisu. ~ Solusi, No 44.
Walaupun ibadat masih banyak kekurangannya, dalam masa yang sama usaha juga untuk mengajak yang lain walau diri sendiri tak sempurna. Kalau mencari kesempurnaan, sampai bila kita akan sempurna kerana sempurna itu milik Allah.

Ini entri 'recap' ceramah Ustaz Pahrol Mohammad Juoi pada 1 Ramadhan 1433H di Masjid Shah Alam:

1) Jadilah hamba TUHAN, bukan hamba Ramadhan (Yusof Al-Qardawi)

2) Ibu dan Ramadhan ada persamaan, iaitu Ibu adalah madrasah untuk anak-anak, manakala Ramadhan adalah madrasah untuk diri dan nafsu. Di bulan inilah mujahadah melawan nafsu dituntut, supaya menjadi pendidik jiwa untuk sebelas bulan yang lain. Syaitan dikatakan diikat dan tidak boleh menggoda manusia, hanya nafsu yang beraja. Kalau masih liat beramal, atau meninggalkan maksiat, maka muhasabah diri. Nafsu itu dalam diri kita sendiri.

3) Tiga kata kunci dalam Ayat 183, Surah Al-Baqarah:
Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa.
    Iman adalah input. Allah menyeru orang yang beriman kepadanya.
    Puasa adalah proses. Diwajibkan puasa kepada orang yang beriman sebagai suatu proses pembinaan diri.
    Taqwa adalah output. Dengan iman dan puasa yang berkesan akan menjadikan seseorang itu hamba yang bertaqwa.

4) Puasa hanya budaya dalam masyarakat? Kenapa?
    - Ibu-ibu lebih menekankan latihan berpuasa daripada Solat. Hakikatnya kewajipan Solat itu didahulukan.
      Bila anak berusia 7 tahun, hendaklah diingatkan Solat lima waktu. 10 tahun, dibenarkan memukul (secara ringan) sekiranya meninggalkan Solat. 5500x peringatan, baru boleh dihukum.

   - Kalau di bulan Ramadhan, ramai berjemaah Tarawih di masjid-masjid. Sedangkan tuntutan jemaah Subuh dan Isya' juga sangat tinggi nilainya di sisi Allah. Lepas bulan Ramadhan masjid lengang kembali.

5) Mekanisma puasa
    - Lapar : Menyempitkan jalan Syaitan
    - Tarawih : Pengukuhan hubungan Silah dengan Allah
    - Sahur : Intim dengan Allah (bangun Solat tahajud dan witr)
    - Baca Quran : Mengimbau panduan hidup
    - Latihan ihram : Menahan diri daripada yang halal (seperti makan dan minum)
    - Latihan insan : Buruk balas baik. "Aku Puasa"
    - Latihan ikhlas : Semua kerana Allah
Jika seseorang tertahan daripada bangun di tengah malam, ia adalah disebabkan dosa di siang hari ~ Ahli Sufi
Beribadahlah kamu sehingga kamu letih melakukan maksiat.
Terima kasih Ustaz Pahrol atas perkongsian yang bermakna. Kunjungi laman web beliau untuk kata-kata hikmah dan peringatan buat yang lupa

Wallahu'alam.
Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Ahad, 22 Julai 2012

Menu Ramadhan

Bertemu lagi Ramadhan hari kedua. Alhamdulilah. Hari Ahad. Aku dan teman pergi ke Pasar Tani Shah Alam seawal 730 pagi. Kami ingatkan pasar akan sesak. Tapi nampaknya tidak begitu ramai yang datang ke Pasar. Hanya ada gerai bahan-bahan mentah dan kering sahaja. Memang itupun tujuan kami. Membeli bahan-bahan untuk menu berbuka seminggu ni :)

Macam tahun lalu, aku memilih untuk memasak sahaja sendiri. Lebih mudah dan ringkas. Yang paling aku suka tak perlu bersesak-sesak di bazar Ramadhan. Dan lebih jimat, kami berkongsi untuk beli bahan-bahan mentah.

Ok, untuk memudahkan persediaan, aku buat beberapa menu pilihan. Jadi bila dah buat perancangan, tidaklah sesukar mana. Buat menu yang 'simple' sahaja. Tapi berbaloi untuk berbuka di Bulan Ramadhan ini. Jom tengok menu Ramadhan :-

1) Tomyam Udang + Telur Dadar
2) Sup Meatball marina + Tauhu Goreng
3) Ikan kerisi masak asam (style orang Johor la) + Tumis kacang buncis
4) Ayam goreng rempah + Sayur campur
5) Ayam goreng kunyit (dengan kacang panjang) + Steamed tofu
6) Ikan bawal masak kari (dengan tomato dan kacang bendi) + Tempe goreng
7) Spagheti meatball + Chicken nugget salad + chicken pie (tinggal panaskan je)
8) Soto (style Johor jugak) + Begedil
9) Nasi tomato + Ayam masak merah (challenging sikit)
10) Sup ikan merah + sayur goreng
11) Beef stew + Garlic bread (beli siap je, tinggal panaskan)
12) Ikan kembung goreng + steamed tofu + Kangkung
13) Ikan masak kicap + Bayam
14) Daging masak kari + Kubis hijau (yang comel tu)
15) Ikan siakap kukus + tumis sayur campur
16) Sotong goreng tepung + Sup cendawan + telur dadar
17) Lasagna + Kentang goreng + Sup cendawan berkrim (tak sama dengan menu 16)
18) Nasi butter + kurma ayam + terung bercili (challenge)
19) Roasted chicken + grilled vege + mashed potato (cita-cita tinggi ni :)
20) Ikan bakar primula (resepi orang terengganu) + kailan

Cukuplah menu tersenarai. Kalau berkesempatan boleh sediakan semua menu dalam senarai. Oh ye, mungkin boleh tambah beberapa menu sampingan. Ikut kemampuan masa dan tenaga :)

1) Puding roti (especially kalau ada roti lebih)
2) Puding karamel
3) Sweet bun
4) Rojak kuih
5) Bagel
6) Cream puff
7) Hokkaido cake
8) Roti gulung sosej

Sesuai dengan falsafah Ramadhan, yang mana maksud 'Shiam' adalah menahan, maka usahalah sebaik mungkin untuk menahan diri daripada membazir dalam menyediakan juadah berbuka.

Selamat berpuasa kepada semua. Jom bebankan diri dengan ibadah dan sifat-sifat mahmudah.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Selasa, 17 Julai 2012

Malam di Kampung Baru, KL


Hujan dari petang tadi hingga ke malam. Aku suka hujan. Sejuk dan membersihkan udara kita ini. Seperti mengalu-alukan kedatangn Ramadhan tidak berapa lama lagi. Tadi aku ada mesyuarat di Kuala Lumpur. Jarang sangat bermesyuarat waktu malam. Tapi sesekali meronda di KL, agak terkesima juga. Kenapa?

Malam masih sibuk
Tamat mesyuarat dalam 840 mlm. Sebab belum makan malam, bos ajak singgah disebuah restoran nasi padang, Restoran Sri Garuda Emas. Banyak kedai-kedai makan di sekitar Kampung Baru. Masakan tomyam, asam pedas, nasi padang dan macam-macam lagi.

Sebab jarang sangat sampai di kawasan ini, ada sederet kedai-kedai menjual jamu dan produk herba. Mustika Ratu, Jamu Mak Dara, Natasha dan lain-lain. Susun atur kedai hampir serupa. Satu strategi bisnes yang menarik.

Berjalan dari kereta ke restoran pun ada perasaan kurang selamat. Walaupun tak jauh dari situ ada sekumpulan pegawai polis dengan van polis bergerak dan kereta peronda. Mereka tidak membuat rondaan, hanya bersedia dan memantau satu program yang aku tak pasti program apa.

Budaya meminta (aku ambil dari 'wall post' FB) 
Lokasi: Sebuah restoran di KL
Masa: 930mlm 
Situasi: Didatangi tiga orang kanak-kanak perempuan (lingkungan umur 7-8 tahun) membawa kad PIBG dan meminta sumbangan. Saya nampak ada 7 hamba Allah telah memberi sumbangan RM1.
Imbau kembali: Saya juga pernah membawa kad PIBG sebegini.
Perasaan: Saya sendiri tak berapa gembira bila guru memberi tugasan 'meminta' sebegini. Apa pula perasaan kanak-kanak tadi?
Pandangan peribadi: Budaya meminta sebegini tidak membawa ke arah yang positif. Mungkin PIBG perlu fikirkan cara lain untuk mengumpul dana. Kaedah ini telah digunakan 'lamaaaaa duloooooo'.
Risiko: Kanak-kanak perempuan dibenarkan ibubapa keluar rumah sehingga jam 930 malam (dan tadi sempat saya berpesan supaya pulang sebelum 945mlm). 
Cadangan: Kalau ada ibu bapa yang mampu, tak perlulah anak-anak tadi pergi meminta-minta pada orang lain. Jangan salah anggap, kalau ada yang datang pada saya, ada rezeki saya akan bagi. Tapi fikirkan perasaan mereka dan kesan kepada keperibadian mereka nanti.
Sesekali meronda di Kuala Lumpur, dapatlah melihat keadaan di luar sana. 

Pandangan mata

Aku pulangkan kesyukuran pada Allah. Hujan turun lagi sejak petang tadi. Hujan adalah rezeki. Bahawa Allah masih sayangkan hamba-Nya. Adakah kita cintakan Nya?

"Orang yang beriman adalah orang yang menjaga kata-katanya." Ustaz Pahrol, Mukmin Profesional di Radio IKIM.

Aku dapat satu ilmu yang menarik tentang pandangan mata. Rupanya mata kanan lebih kuat dari mata kiri. Mata kanan cenderung melihat perkara yang cantik, yang positif dan mengujakan. Mata kiri pula lebih cenderung kepada perkara negatif. Contoh: orang yang menjeling, dengan mata kiri. Info yang sangat menarik.

Dengan fakta ini, pengamal media menyusun atur material untuk promosi supaya dapat menghasilkan bahan yang efektif kepada sasaran.

Jarang sekali orang dapat menipu dengan pandangan mata. Jangan mengharapkan orang jujur pada kita, tapi jujurla pada diri sendiri dahulu. Itu lebih menyenangkan.

Selamat malam yang dingin dan tenang. Amin.

Sabtu, 14 Julai 2012

Nasi ambang

Nasi putih dalam dulang dengan lauk:
Ayam masak sambal
Rendang daging
Mihun goreng
Serunding
Sayur kacang tumis
Sambal goreng tempe, tauhu dan petai

Khamis, 12 Julai 2012

Jadual Ramadhan

Menghitung hari menjelang Ramadhan 1433H. Aku mohon kepada-Mu, Ya Allah yang Maha Pemurah dan Maha Pengampun, berilah peluang kepada hamba-Mu menjalani Ramadhan kali ini dengan sebaik-baiknya.

Cita-cita Ramadhanku:

4.00 pagi - Bangun dan istighfar, Solat Tahajud, Solat Taubat dan akhiri dengan Solat Witir
5.15 pagi - Sahur
5.45 pagi - Sedia untuk Solat Subuh, baca Al-Quran
7.00 pagi - Sedia untuk ke tempat kerja
8.00 pagi - Waktu kerja
10.30 pagi - Solat Dhuha dan baca Quran, selesai dan sambung kerja
1.00 tgh - Sedia Solat Zohor, Solat dan baca Quran, selesai dan sambung tugas
4.30 ptg - Pulang dan Solat Asar, baca Quran
5.30 ptg - Sediakan juadah berbuka di rumah
7.15 mlm - Berbuka dan Solat Maghrib, baca Quran
8.15 mlm - Solat Isya' dan Solat Tarawih
10.00 mlm - Rehat dan sedia untuk tidur awal

Amalan mendidik jiwa:
1) Sasaran membaca Al-Quran 30 juzuk dalam bulan Ramadhan
2) Sahur dan berbuka dengan sederhana dan ringkas
3) Kurangkan percakapan yang sia-sia (jangan mengumpat)
4) Kurangkan menonton rancangan TV yang tidak berfaedah
5) Baca buku yang bermanfaat
6) Banyakkan istighfar
7) Beri kemaafan pada orang lain
8) Minta maaf serta-merta jika buat kesalahan
9) Elakkan pembaziran
10) Banyak berdoa memohon keselamatan dan kebahagiaan kepada Allah
Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang reda dan diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hamba-Ku. Dan masuklah ke dalam Syurga-Ku. (Al-Fajr: 27-30)


Rabu, 11 Julai 2012

blogwalking

Blogwalking is defined as an activity of a blogger to visit other bloggers site/posts and occasionally leaves comments or link back. As a result, you will get some traffic into your site.
____________________________

I have nothing to write. Two weeks passed since the 'minor' operation. Still in healing process and my gum are doing good, once in a while I feel the twitch (is this the right word to describe it?) and sensation at the affected area.

Last week, I went to Universal Studio Singapore on a sponsored trip by ETIQA. Will share about it later. I took the opportunity to visit my parents at home (Johor Bahru) and short meet-up with my best friend, Fizzie and we shared good thoughts :) We shall do this more often.

emilayusof

Since blogging few months back, I found that news travel very fast in this blogsphere. I discovered an interesting blog by an illustrator, Emila Yusof. Its beautiful and creative. I found that she designs for many blogs and has won numerous awards. Maybe I can get her service to design my informative site 101wanitabijak in the future. And what wows me, she has children books published and that is super awesome.

Another informative blog that catch my attention is 1artikel by Firdaus Latib. Most articles published are very useful and resourceful for updates in technology, gadget, blogging and SEO as well as internet marketing. The contributing authors also have their own blog.

Informative and creative blogs are always my choice. Personal blogs can also be inspiring. But it all readers choice. I am still learning and blogging is my writing exercises towards completing my book in the near future. 

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Khamis, 28 Jun 2012

i lost it to a Muslim doctor

Last month I went to a dentist in Hospital Sg Buloh as I needed a procedure to remove my wisdom tooth. It was impacted and it hurts. And yesterday, was the day of the procedure. Two months back, my friend also had the same procedure, so more or less I was aware of the effect and how it will be done.

Wisdom tooth extraction is quite common procedure and it is recommended when it become painful. Because it was painful to me few months back, I have to brace myself for the i-aware-procedure-must-be-done soonest.

Of course I was nervous. But tried to calm myself and kept reminding that this removal is for good. The appointment was supposed to be on 1030am but I arrived few minute past 9.00am to get my registration done and ready for the procedure.

There were not many patients registered at that time, so I was called in about 10 minutes. After paying RM5.00, I went into the Klinik Pakar Maxillo Fasial. At 10.00am, the specialist in and yeah I was relying on her for the procedure.

Alhamdulilah, as a Muslim doctor she started the procedure with Bismillah and completed in less than half and hour. I felt the pressure but not the pain. Owh .. yes just a little bit of pain. She had to drill some of the bone for removal.

While doing the procedure, she also had discussion with junior doctors. She can do multiple jobs at hand (voices in my head). Of course she is the specialist. That's the beauty of getting a treatment from specialist. You just have to believe in them and they will do the best for you. This procedure cost me RM50.00 together with medicine.

Once a while, its worth to get treatment at Government Hospital, only that you just have to wait. Overall, the staff are very helpful. From registration counter, to the clinic and to the pharmacy. I believe patients should have positive attitude and be patient to get helps from the hospital staff. Afterall we are all human and give a smile, then the process could be better. Thumbs up for the good treatment.

Now, I am recuperating at home. Cannot talk as usual. Cannot eat as usual. Just have to eat cause I need to take the antibiotics and pain-killer. My cheek a bit swollen and there's still bleeding inside. My diet would include porridge, mashed potato, mushroom soup (blended), milo for breakfast and I am thinking of few other menus that I will 'indulge' in one to two weeks at least. And it all can only be eaten cold.

3-days leave means I have all this days to myself (but not so, since I got few smses from boss and clients). Just need to do a little bit of thinking. Alhamdulilah, just a small part of our body that belongs to Allah was removed and I have so many other good and functional system to be blessed with.

Removal of cause of the pain must be done. While you will feel the pain after removal, I hope it will be in short period of time. If you have pain inside your heart, then find ways to remove the pain, eventhough you need to endure painful process along the way. Once it is over, it will be good again. Insya Allah.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Isnin, 25 Jun 2012

Listening is a hard skill

Do you remember when you first start learning to talk? I don't.
And when you can talk, you gradually forgetting to listen. Why? Because it is so much fun to talk and want to be heard. Is listening a hard skill or soft skill?

Hard skills are skills where the rules stay the same regardless of which company, circumstance or people you work with. In contrast, soft skills are self management skills and people skills where the rules changes depending on the company culture and people you work with. (here)

List of soft skills (what I found when I searching for some info here):

Soft Skills – Self Management Skills
  1. Self awareness – knowing what drives, angers, motivates, embarrasses, frustrates, inspires you
  2. Emotion management – being able to control unexpected emotions like anger and frustration so you can think clearly and at your optimum.
  3. Self-confidence – those who believe in themselves have access to “unlimited power” (wisdom from KungFu Panda)
  4. Stress management – Being able to stay calm and balanced in stressful, overwhelming situations
  5. Resilience – Ability to bounce back from a misstep in your job or career
  6. Skills to forgive and forget - Ability to move on without baggage from a past mistake or something in your career that wronged you
  7. Persistence and Perseverance – Ability to overcome challenging situations and obstacles and maintain the same energy
  8. Patience – ability to step back in an emergency to think clearly or the ability to pause and wait when you are in a rush or want to rush others.
Soft Skills – People Skills
  1. Communication skills - skills to listen and articulate your ideas in writing and verbally to any audience in a way where you are heard and you achieve the goals you intended with that communication. This is also known as interpersonal communication skills
  2. Presentation skills – ability to maintain attention and achieve your desired outcome from presenting to an audience
  3. Facilitating skills - ability to coordinate and solicit well represented opinions and feedback from a group with diverse perspectives to reach a common, best solution.
  4. Interviewing skills – ability to sell your skills as an interviewee or accurately assess other’s ability or extract the needed information as an interviewer
  5. Selling skills – this is not just for people in sales.  This is the ability to build buy-in to an idea, a decision, an action, a product, or a service
  6. Meeting management skills – at least 50% of meetings today in corporate america are a waste of time.  This is the skill to efficiently and effectively reach productive results from leading a meeting
  7. Influence / persuasion skills - ability to influence perspective or decision making but still have the people you influence think they made up their own mind.
  8. Team work skills - ability to work effectively with anyone with different skill sets, personalities, work styles,  or motivation level
  9. Management skillsability to motivate and create a high performing team with people of varied skills, personalities, motivations, and work styles.
  10. Leadership skills – ability to create and communicate vision and ideas that inspires others to follow with commitment and dedication.
  11. Skills in dealing with difficult personalities – Ability to work well or manage someone whom you find difficult
  12. Skills in dealing with difficult situationsAbility to stay calm and still be effective when faced with an unexpected difficult situation.
  13. Ability to think / communicate on your feet (under pressure) – ability to articulate thoughts in an organized manner even when you are not prepared for the question or situation you are in
  14. Networking skills – ability to be interesting and interested in business conversations that motivates people to want to be in your network.
  15. Interpersonal relationship skillsability to build trust, find common ground, have empathy, and ultimately build good relationships with people you like or in positions of power/influence.
  16. Negotiation skillsability to understand the other side and reach a win-win resolution that you find favorably, satisfies both sides, and maintains relationships for future dealings
  17. Mentoring / coaching skills – ability to provide constructive wisdom, guidance, and/or feedback that can help others further their career development
  18. Organizing skills – ability to organize business gatherings to facilitate learning, networking, or business transactions
  19. Self-promotion skills - ability to subtly promote your skills and work results to people of power or influence in your organization.  This will build your reputation and influence.
  20. Savvy in handling office politics - office politics is a fact of life in corporate america.  This is the ability to understand and deal with office politics so you can protect yourself from unfairness as well as further your career.

I think listening is a hard skill. It's a tough one. Sometimes you can choose what you can listen, but sometimes how HARD you try, it keeps coming back in your head. It may be some other peeps voices or even your own.

To your dismay, people keep on talking and continue talking and keep repeating the same thing unaware that others don't want to listen to it. One topic might be interesting in day 1, but in day 2 (owh ... that's good) and day 3 (ah... and again?) and so on, it'll become a boring thing. Talking or speaking is a COMMUNICATION skill.

And yeah ... they says talking to others might be a good therapy, to someone you trust. But don't talk too much.

And to whom the best that you can ask to listen? Allah Al-sami' Al-basir. (Allah yang Maha Mendengar dan Maha Melihat).

And listening is HARD, but listen with your heart then you'll be okay.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Rabu, 20 Jun 2012

Sabar itu indah

Orang yang sabar adalah orang yang kuat. Teringat lagi jawapan Ustaz Pahrol pada seorang pemanggil tentang sabar. 'Sabarlah dalam bersabar kerana itu Allah sebutkan Sabrun Jamil'.

Kebetulan semasa menjalankan tugasan di Shah Alam, aku dan rakan sekerja dalam sebuah majlis ilmu yang sangat baik. Ustaz Dr Shihabuddin menjelaskan tentang 8 kategori sabar:

1. Sabar dalam musibah
Kalau tak sabar, mungkin kita akan mudah menyalahkan takdir, takdir itu hak Allah. Adakah kita mempersoalkan hukum Allah?

2. Sabar dalam Ibadah
Mudah ke hendak menunaikan Solat yang mengambil masa kurang 10 minit? Solat sunat rawatib? Solat tahajud? Apabila solat lima waktu dah cukup, mujahadah pula untuk solat sunat... maka kena sabar.

3. Sabar dalam meninggalkan maksiat, atau larangan
Perkara yang dilarang itu yang nampak seronok, rasanya sedap, nampaknya senang ... tapi dosa akan menjadikan doa kita tumpul.

4. Sabar dalam pergaulan
Hubungan dengan manusia memang mencabar, kadangkala terpaksa menahan hati sahaja.

5. Sabar dalam berdakwah
Setiap orang adalah pendakwah, kalau buat satu kebaikan, ajak orang lain buat kebaikan. Tapi akan bertemu juga dengan orang yang tetap tak akan berubah ke arah kebaikan. Kerana Hidayah itu milik Allah jua.

6. Sabar dalam berjuang
Satu analogi yang dikongsikan oleh Ustaz Pahrol. Air akan mendidih pada tahap 100 darjah celcius. Tetapi kalau api yang membakar itu dimatikan sebelum sampai darjah kepanasannya, maka air yang sedang panas itu tidak akan mendidih dan akan suam dan akan sejuk pula. Kerana apa? Tidak sabar.

7. Sabar dalam nikmat
Kadang nikmat juga boleh membuat kita tidak sabar. Ustaz Dr Shihabuddin memberi contoh, dapat gaji setiap bulan, tidak sampai akhir bulan sudah habis. Kerana tidak sabar membelanjakan nikmat pendapatan itu.

8. Sabar dalam bekerja
Bekerja itu boleh jadi ibadah bila cukup syaratnya. Itu pun kena bersabar juga.

Sabar vs Marah. Sebenarnya orang yang sabar itu lebih kuat daripada orang yang marah kerana orang yang sabar itu menahan dirinya daripada marah. Subhanallah ... Ya Allah, jadikanlah aku dan kaum keluargaku dan sahabat-sahabatku dalam golongan orang yang sabar.

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Khamis, 31 Mei 2012

Inspirasi Solat

Ini entri biasa-biasa sahaja. Tetapi berkenaan perkara yang luar biasa. Tentang Solat.

Beberapa minggu lalu Ustaz Pahrol berkongsi maklumat tentang keadaan masyarakat Islam kini yang semakin meninggalkan solat atau sembahyang lima waktu. Lebih 80% yang tidak menunaikan solat dan daripada baki 20% berapa ramai pula yang mendirikan solat?

Hari ini aku rasa seronok sangat kerana begitu indahnya dan mudahnya berurusan dengan orang yang mendirikan solat. Hikmah solat sangat mendalam. Temujanji kami ditetapkan pada jam 5 petang, aku sampai awal untuk membuat semakan dokumen yang hendak ditandatangi dan solat Asar terlebih dahulu. Beliau dan isteri sampai selepas itu dan terus mendirikan Solat.

Terima kasih Ya Allah kerana mempertemukan kami. Begitulah seterusnya, urusan berjalan dengan baik. Rupanya keperibadian solat memang mendidik kita supaya berakhlak di luar solat. Menepati masa, fokus, pertuturan yang baik dan ingat Allah dan tuntutanNya.

Aku masih belajar memperbaiki solat. Kalau dulu (masa sekolah) lebih kepada pelaksanaan solat. Janganlah berhenti di situ saja. Belajarlah pula falsafah solat. Setiap yang disyariatkan dalam Islam, pasti ada manfaatnya, tiada yang sia-sia.

Kadang-kadang rasa susah, malas, sibuk dan penat, solatlah juga bila masuk waktunya agar kita kembali tenang. 

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Spring in South Korea


They were all super excited for a holiday in South Korea. Its spring to summer now. I went to KLIA International Airport after work, to 'bonvoyage' them. They were supposed to go there last week, but due to unforeseen circumstances, they board Vietnam Air to Seoul only this evening. Happy!

Alia brings a notebook, so I told her to write her experiences during Spring in South Korea as I has shared my experiences during Winter last February. In fact this entry is the most viewed and this is among the popular posts ;)


Enjoy and explore South Korea. I would love to go there again in Spring, berbunga-bunga! Take lots of pics my dears!

Sabtu, 5 Mei 2012

Pesta Buku Antarabangsa KL 2012

Tinggal dua hari untuk Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang bermula pada minggu lepas. Sepanjang malam hati berdebar-debar adakah peluang untuk singgah ke PBAKL selepas perjumpaan dengan klien di Ampang.

Syukur. Bila kita berniat sesuatu yang baik dan bermanfaat, maka Allah permudahkan urusan kita. Perjumpaan hanya mengambil masa selama sejam dan saya selamat sampai dengan memandu ke PWTC lebih kurang jam 12. Memilih untuk 'parking' di Sunway Putra Hotel, bersebelahan The Mall. Mudah sangat dapat 'parking', tidak perlu menunggu dan berpusing-pusing mencari 'spot'.

Sempat juga bertemu dengan anak saudara yang datang bersama rakan sejak pagi, kami makan di Kenny Rogers. Selepas makan, barulah saya memulakan jelajah PBAKL 2012.

Rasa teruja. Memang ramai yang mengunjungi PBAKL. Namun, saya telah menetapkan beberapa booth sahaja untuk mencari buku menarik. Walaupun memang banyak buku-buku baru dan lama yang mengujakan hati, tapi saya tidak dapat melawat kesemuanya. Saya mesti sampai di Shah Alam sebelum jam 5 petang untuk perjumpaan lain pula.

Apa yang saya beli di PBAKL?
- Perempuan Nan Bercinta, Faisal Tehrani di ITNM
- Dihamparan Shamrock Kuseru Nama-Mu, Hasrizal Abdul Jamil di Galeri Ilmu
- Wanita-wanita mulia di sekitar Nabi, Abu Salsabil Muhammad Abdul Hadi di Al-hidayah
- Jagalah Allah, Allah menjagamu, Dr 'Aidh bin Abdullah Al-Qarni di Al-hidayah

Saya melunaskan pesan kakak untuk melanggan Anis dan Asuh, tetapi terlepas peluang melanggan Solusi kerana tersilap perkiraan.

Sempat juga ke booth As-Sohwah, Prof Muhaya, PTS dan Telaga Biru.

Seolah berada di pasar buku. Ada pengunjung yang bertanyakan novel 'hot-selling', Cinta high class oleh Fatimah Syarha dan Farhan Hadi yang habis dijual menjelang tengahari dan stok baru hanya akan tiba jam 5 petang. Banyak buku-buku hebat. Booth Kedai Pink Ain Maisarah paling menonjol. Booth Gempak Starz menjadi kemestian remaja dan sanggup menunggu lama untuk mendapatkan komik kegemaran dengan sistem panggilan nombor giliran.

Setelah mengunjungi PBAKL setiap tahun, banyak perubahan berlaku dalam industri buku Malaysia. Semoga buku-buku yang diterbitkan memandaikan bangsa. Saya juga berangan-angan buku saya akan dijual di PBAKL tahun depan. Doakan saya berjaya menghasilkan buku yang bermanfaat. Insya Allah.

Pulang setelah Solat Zohor di Surau Hotel. Agak terkilan surau diletakkan di bahagian tempat letak kereta. Tetapi saya memuji kerana dibuat dengan baik walaupun agak kecil dilengkapi penghawa dingin. Banyak bangunan komersial yang mengenepikan ruang solat dalam erti kata meletakkan ruang solat di tempat yang paling tidak mendatangkan keuntungan iaitu di tempat letak kereta.

Bolehkah jurutera atau arkitek meletakkan keutamaan untuk surau di bangunan komersial sama keutamaan dengan menyediakan bilik air berkonsep mewah? Itulah pentingnya profesional Muslim dalam organisasi supaya keutamaan ini diberi perhatian. Insya Allah. Ataupun, pengeluar lesen (badan kerajaan) meletakkan syarat dalam peringkat penyediaan pelan bangunan supaya syarikat komersial mengambilkira tempat ibadah orang Islam.

Seronok melihat buku-buku di PBAKL. Walaupun hati teringin sangat pergi lagi, tapi esok saya sudah ada perancangan lain.

Sehingga bertemu lagi tahun hadapan. Insya Allah.


Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Sabtu, 21 April 2012

Berniaga


"9/10 daripada rezeki adalah daripada perniagaan."

Anak saudaraku yang berumur 10 tahun rupanya ada bakat berniaga. Macam mana ceritanya? Kakaknya yang baru tamat SPM mengisi masa lapang membuat 'customized' tag (seperti gambar) dan hari pertama adiknya berjaya mengambil pesanan 5 keping tag dengan harga RM0.50 sekeping.

Dalam bergurau, kami bertanya adik, "Ceritalah macam mana Aiman jual tu ..." Dia malu-malu tersenyum dan mendiamkan diri saja. Puas kami pujuk tapi dia tidak menceritakan apa-apa.

Berniaga boleh dididik dari kecil. Semoga dia dapat melihat dan belajar berniaga itu sebahagian besar punca rezeki.

Semasa aku pulang, ada lebih daripada 150 tag yang telah dipesan.


Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Sabtu, 7 April 2012

Away to Siem Reap

Tomorrow, I'll have an early day at LCCT for a trip to Siem Reap.
Till then. More entries on the trip later :)

Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Isnin, 2 April 2012

Studio unit untuk disewa

Ini bukan entri iklan. Sekadar hendak mencatat pengalaman ringkas menyiapkan sebuah studio unit untuk disewa.

Oasis Ara Damansara - Serviced suites siap sepenuhnya lebih kurang dua bulan lalu. Mula-mula aku dalam dilema samada hendak menyewakan atau menjual sahaja unit berkenaan. Harga pasaran memang menarik. Setelah ditimbang-timbang, akhirnya aku buat keputusan untuk menyewakan.

Maha Suci Allah yang mengaturkan, telah ada penyewa yang bersetuju untuk menetap di unit ini untuk tempoh setahun. Semua deposit yang berkaitan telah dibayar. Tanggungjawab aku untuk menyiapkan unit secepat mungkin.

Hmm ... kalau semuanya lancar tiada cabaran la kan. Dalam waktu yang singkat ini, ada beberapa perkara yang tidak selesai lagi. Aku meletakkan sasaran tidak lebih 10 hari untuk menyiapkan unit ini. Saja ingin berkongsi atau yang lebih tepat merekodkan perkara-perkara penting yang perlu diambil perhatian dalam sebelum kunci diserahkan kepada penyewa:

Apa 'checklist' untuk menyewakan unit / rumah anda:

1) Semak latar belakang penyew, sekiranya melalui agen, lebih baik anda juga bertemu dengan penyewa
2) Pastikan anda tahu fi agen, sekiranya diaturkan oleh agen
3) Kira terlebih dahulu kadar sewa paling rendah yang boleh anda tawarkan (mudah untuk 'close deal')
4) Lebih mudah sekiranya penyewa juga mempunyai bajet, jadi anda lengkapkan unit mengikut bajet penyewa
5) Kenalpasti keperluan penyewa samada 'semi-furnished' atau 'fully-furnished'
6) Buat bajet anda untuk lampu (termasuk kipas), langsir dan peralatan bilik air serta kos pemasangan
7) Semak senarai 'defects' dan bila pihak kontraktor boleh menyiapkan unit
8) Pastikan tiada masalah 'wiring' atau lubang air yang tersumbat
9) Bersihkan unit anda sebelum serahan kunci
10) Baca perjanjian sewa secara keseluruhan dan ketahui hak anda sebagai tuan rumah

'Progress' sehingga hari ini:
- masalah 'wiring' di unit, walaupun lampu sudah dipasang tapi tidak dapat berfungsi
  Action: telah menghubungi kontraktor, tetapi respon lambat
- masalah pemasangan langsir, langsir sudah siap dijahit. slot pemasangan paling awal pada hari Sabtu (terlalu lewat)
  Action: perlu dapatkan pertolongan orang lain untuk pemasangan
- sasaran serah kunci pada hari Jumaat, tinggal 3 hari lagi.

Ya Allah, permudahkan urusan hamba-Mu ini. Sesungguhnya Engkau lah yang Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah. Ameen.


Rahsia Suri Rumah Bekerjaya! Klik Disini!

Rabu, 21 Mac 2012

Keceriaan di Pulau Jeju


Pesawat JinAir yang membawa kami mendarat di Lapangan Terbang Pulau Jeju pada jam 2030. Suhu di sini di atas paras beku, tetapi masih di bawah 5 darjah celcius.

Tidak sabar menunggu keesokan hari untuk menjelajah Jeju Island yang merupakan daerah terkecil di Korea Selatan dan suhunya lebih tinggi berbanding kawasan lain di negara ini. Jeju Island sangat istimewa kerana terdapat World Heritage Site Gunung Berapi Jeju dan kawah lava. Jeju Island juga terkenal dengan limau 'tangerine' Halla. Ia juga lokasi penggambaran drama popular My Girl.

Pic by Fizah. Morning breeze and rainy day.
Hujan renyai-renyai pagi itu. Selepas bersarapan, kami melawat ke kebun limau untuk melihat sendiri pokok limau. Pokok-pokok limau berbuah dengan banyak dan hidup rendah sahaja. Buah limau boleh dipetik tanpa memerlukan tangga. Buah limau juga digunakan untuk menghasilkan produk seperti coklat dan coklat bertih yang rangup berperisa oren. Mereka juga menjual buah oren segar untuk dibawa pulang. Tetapi harganya agak mahal.

Pic by Fizah. Hallabong in Jeju.
Destinasi seterusnya adalah Rumah Api atau dipanggil Seobjikoji. Keistimewaan disini ialah mereka mengekalkan binaan tangga tradisional untuk menuju ke Rumah Api. Daripada atas Rumah Api kami dapat melihat penempatan di Pulau Jeju. Lokasi ini juga terkenal dan dijadikan tempat penggambaran drama dan filem Korea.

Satu lagi tempat yang mesti dilawati di Pulau Jeju ialah Sunrise Peak atau Seongsan Ilchubong. Tempat ini pula terkenal sebagai batu gunung berapi dan sesuai untuk aktiviti 'hiking'. Anak tangga dibina dengan tersusun dan selamat untuk pelawat yang datang. Tingginya ialah 180m. Agak mencabar untuk saya kerana ada rasa gayat tapi saya teruskan juga. Sungguh indah pemandangan dari atas. Begitulah ciptaan Allah untuk menjadi pengajaran kepada manusia.

From Seongsan Ilchubong
Kemudian kami singgah makan tengahari di restoran dikaki bukit Seongsan. Selepas itu, kami melawat perkampungan tradisional, Seongup Folk Village. Menurut pegawai pelancongan, rumah-rumah disitu adalah penempatan sebenar dan masih ada lagi keluarga yang tinggal disana. Beliau berkongsi beberapa fakta menarik. Tiga perkara yang akan disebut apabila menceritakan tentang Jeju Island ialah cuaca yang berangin, batu gunung berapi (vocano rock mountain) dan penyelam wanita (women sea divers). Kuda adalah aset yang paling berharga bagi sebuah keluarga di Jeju. Dan untuk menjaga kesihatan mereka mengambil Emoji Tea (Five flavors cherry tea), madu asli dan tulang kuda (horse bone calcium). 

Teseum
helping out a fren
Di sebelah petang, kami pergi ke 3-D Museum / Trick Museum yang mempamerkan lukisan 3D. Yang menariknya, hasil 3D dapat dilihat dalam gambar yang diambil. Selepas itu, kami sempat pergi ke Teseum (Museum Teddy Bear) yang mengumpulkan pelbagai koleksi Teddy Bear dari saiz sekecil ibu jari sehinggalah sebesar anak gajah :) Tiket masuk ke Teseum ialah KRW9,000. 

Dalam perjalanan ke restoran untuk makan malam kami dibawa ke Mysterious Road. Apa yang misteri? Penumpang seolah melihat jalan mendaki bukit tetapi apabila enjin dimatikan bas tetap bergerak seolah menuruni bukit. Inilah ilusi optik terbesar pernah saya alami :)

Selepas makan malam, kami diberi pilihan untuk menonton Nanta Show. Kali pertama mendengar tentang Nanta Show. Ia adalah pertunjukan musikal yang terkenal bertemakan masakan. Sangat menarik dan menghiburkan. Kos agak mahal, KRW40,000. Berbaloi. Di Malaysia, saya tidak pernah mengeluarkan belanja semahal ini untuk menonton pertunjukan hiburan.

Bermalam di Jeju Island dan bersiap untuk pulang ke Seoul keesokan hari.