Pages - Menu

Isnin, 24 Oktober 2011

Mabul Island Retreat - Part 2

Part 1

Pemandangan yang menakjubkan. Segala puji bagi Allah yang menjadikan keindahan untuk dinikmati.

On the way to Mabul Island
Rumah atas laut
Kanak-kanak bajau laut menyusuri pinggir pantai
Perjalanan dengan bot dari Jeti Semporna mengambil masa 45 minit. Selepas makan tengahari yang ringkas, kami bersedia untuk 'snorkeling'. Aktiviti yang dinantikan. Aku teringat pengalaman pertamaku snorkeling di Pulau Sibu. Masa tu, kami diberikan mask dan cuba bernafas menggunakan mask. Bukan suatu yang menyeronokkan kerana aku rasa mabuk seketika dan pening. Pemandangan pasir laut halus seolah berada di dunia lain.

Tetapi kali ini berbeza. Perasaan takut sedikit-sedikit tetap ada, tetapi excited. Kami dibawa ke lokasi pertama. Agak mudah, aku beranikan diri di samping rakan-rakan lain. Subhanallah, sungguh indah ciptaan Allah. Seolah melihat aquarium yang sangat besar dan menakjubkan. Aku berhati-hati agar kaki tidak tersentuh batu-batu karang di sekitar tempat kami snorkeling. Air yang jernih dan ikan-ikan yang comel dan berwarna-warni kelihatan didasar. Anggaran kedalaman 2m-3m sahaja.

Dive Master, Eddie berkongsi fakta Mabul Island. Mabul lokasi ikan-ikan mikro. Ia tidak sama dengan Pulau Perhentian atau Tioman. Perhentian terkenal dengan ikan bersaiz lebih besar, manakala Tioman dengan keindahan batu karang.

Sea bed from the hole

Bunga dan rumpai laut

Mencari rezeki di lautan

- Bersambung


Tiada ulasan:

Catat Ulasan