Pages - Menu

Khamis, 15 September 2011

"Kenapa kena jumpa? Perlu ke?"

Isnin di Hulu Selangor dan Selasa di Sabak Bernam. Dua hari berturut-turut memang penat. Sudahnya, malam tadi aku tidur lebih awal dari biasa. Rabu bermula di pejabat seperti biasa setelah dua hari memulakan tugas seawal jam 7 pagi. Walaupun aku ni 'morning person' tapi memang aku kena cukup tidur paling kurang 6 jam.

Cerita tentang kerja. Dalam melaksanakan tugas, seboleh-bolehnya kita hendak ikhlas dan bersikap jujur. Kekadang pihak satu lagi memberi tanggapan berbeza. Kita pula terkadang mula berprasangka. Sejak mula mendapat panggilan daripada seseorang ini, aku dapat merasakan dia ada 'ulterior motive'. Tapi, sebolehnya aku ketepikan dan cuba membantu sebaik mungkin.

Selepas beberapa hari berhubung dengan beliau, akhirnya dia menjelaskan kedudukan sebenar. Aku rasa tidak salah berterus terang dan menggunakan komunikasi yang baik. Tidak perlu berselindung. Aku memang tidak gemar orang yang sebegini. Sebagai peringatan kepada diri sendiri, agar tidak berprasangka buruk pada orang lain. Apa yang berlaku, sangkaan negatif tu memang ada asasnya walaupun tidak tepat keseluruhannya.

"Kenapa kena jumpa? Perlu ke?"
"Saya rasa perlu, lebih mudah untuk kita melaksanakan tugas lepas ini dan berhubung"
"Lagipun, u kan customer. Nanti kata kami tak bagi perkhidmatan pula"

Sebagai pelanggan, sekiranya kita perlukan perkhidmatan yang baik, perlulah berikan penjelasan tentang perkara yang kita perlukan. Supaya mudah untuk penjual atau konsultan membantu anda. Tentu lebih mudah dan menjimatkan masa.

IMHO: Be professional. You will have a better result.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan