Pages - Menu

Ahad, 18 September 2011

Juadah Raya

Di sana sini ada jemputan berhari raya. Siang tadi aku sempat juga beraya di rumah klien. Bila dia jemput kita majlis-majlis macam ini, rasa kembang hati pun ada. Maknanya, kita ini dah jadi sebahagian 'circle of influence'. Lagi pula, salah seorang klien aku ini baru saja menyambut kehadiran anak keduanya, Lily Serena. Sangat comel :)

Rumah pertama, laksa Johor terbaik. Tuan rumah yang masak sendiri. Auntie ni memang pandai masak. Kek, biskut, bak kata yang simple pun sedap. Dalam perbualan beliau sambil berseloroh, "You kena try laksa Johor ni, I masak sendiri." "Memang sedapla."seorang kenalannya memuji. "Orang Johor memang pandai masak." sempat juga dia 'angkat bakul' sendiri. Tapi memang terbaik. Sebelum balik, aku sempat menjamah brownies seketul, itu pun terbaik.

"Facebook you baik-baik je kan" amboi .. malunya aku ditegur Uncle. Aku tersengih je, segan tak tau nak kata apa. Rasa nak menyorok pun ada jugak. Nampaknya memang kena pantau apa yang aku 'post' di 'wall' FB. Dalam hujan renyai-renyai, kami menuju ke kereta dan bergerak ke destinasi seterusnya.







Tuan rumah kedua juga klien aku, dalam 15 minit kami sampai. Dia orang Kedah, makanya Laksa Utara yang dihidangkan. Tapi aku tahan-tahan kan. Kali ini aku ambil 'steamed black pepper chicken', dimsum dan kuih-kuih melayu. Kuih Koci terbaik kat sini.



Terima kasih Ina, temankan aku pergi beraya. Kami sampai ke Shah Alam lebih kurang pukul 2.00 petang. Dapatla aku berehat-rehat sebentar sebelum memulakan operasi persediaan juadah esok pula. Pot luck untuk pejabat. Tahun ini sama macam tahun lepas aku diminta masak soto. Orang Johor la katakan. Masak soto senang je. Nasi himpit aku dah rebus pagi tadi. Tambah lagi 20 biji.

Raya-raya juga, puasa 6 tak habis lagi. Insya Allah aku cuba habiskan juga, cuma tinggal dua hari lagi.


4 ulasan:

  1. seronoknye, open house, makanan dia pon nampak terbaik2 ye! haha

    *cantik baju raya

    BalasPadam
  2. :D makan apa yang termampu (kena control sikit ...)
    * fiq, baju memang sesuai pakai lepas2 bulan posa ni

    BalasPadam
  3. waa... hari laksa sedunia... :-)

    BalasPadam
  4. st: tu baru dua umah ... camna la agaknya org yang beraya berumah2 .. especially open house
    mmgla nak merasa aje, tp sendiri mau ingat la ;D

    BalasPadam