Pages - Menu

Selasa, 9 Ogos 2011

8 Ramadhan 1432H - Membaca Al-Quran

Terima kasih ayahanda
Mengajar membaca Al-Quran sejak kecil
Setiap kali aku membaca Al-Quran
Pasti akan teringat ayahanda
Semoga Allah memanjangkan umurnya
Memberi rahmat berpanjangan kepadanya
Semoga Allah memberi peluang
Aku memberi kebahagian kepadanya

Kerana ayahanda
Aku mampu membaca Al-Quran
Kadangkala aku terlalai dan tidak membaca Al-Quran
Di bulan Ramadhan
Mengejar pahala dan rahmatnya
Dengan membaca Al-Quran

Ramadhan ini
Membaca Al-Quran secara tersusun
Bermula dengan Surah Al-Baqarah
Bercita-cita menamatkan 30 juzuk sekali
Di Ramadhan 1432H ini

Membaca Al-Quran
Ada motivasi
Ada kisah tentang keagungan dan penciptaan
Ada panduan ilmu
Ada peringatan
Ada kisah kasih sayang
Ingatkan kembali diri kita sebagai hamba-Nya yang lemah

Buat sahabat
Tiada henti untuk belajar membaca Al-Quran
Aku juga banyak kelemahan
Kuatkan semangat untuk memperbaiki bacaan
Adakah malu lebih wajar dari sikap mahu belajar?
Tiada kata sudah terlambat
Rugilah mereka yang tidak mampu membaca Al-Quran
Lebih rugi mereka yang tidak mahu belajar membaca Al-Quran

Suatu hari nanti
Ajarlah anak-anak kita mengaji Al-Quran
Dari kecil
Supaya mudah lidahnya membaca
Supaya lembut hatinya dengan kata-kata Allah
Supaya terdidik jiwanya dengan ayat-ayat yang indah
Insya Allah
Jiwa yang membaca Al-Quran
Menjadi jiwa yang sentiasa ingat Allah
Dalam hari-harinya

IMHO: Semoga ajaran ayahanda menjadi manfaat sepanjang masa. Amin

2 ulasan:

  1. sekarang baru juzuk 13,,,huhu..

    BalasPadam
  2. satu pencapaian tu, hari ke-13 juzuk ke-13... insya Allah boleh khatam :)

    BalasPadam