Pages - Menu

Isnin, 11 Julai 2011

Saidina Ali r.a dan orang Yahudi

Segmen Mukmin Profesional bersambung lagi minggu ini di IKIM fm tentang Rasulullah s.a.w sebagai 'role model' mukmin profesional. Ustaz Pahrol menceritakan kisah Saidina Ali r.a dan bagaimana beliau menguruskan amarah secara profesional. Ikuti siri sebelumnya di sini.

Dalam satu peperangan, Saidina Ali r.a sedang bertarung dengan orang Yahudi. Sampai satu ketika beliau berjaya menundukkan seorang Yahudi dan menghunuskan pedang kepada musuh itu. Tidak semena-mena orang Yahudi itu meludah kepadanya dan beliau tidak jadi membunuh Yahudi itu.

Apabila ditanyakan oleh Yahudi itu, 'Kenapa engkau tidak membunuhku?' Jawab Saidina Ali r.a 'Aku tidak membunuh kamu kerana aku sedang marah engkau meludah kepadaku.' Ini menunjukkan sikap Saidina Ali r.a yang profesional. Tujuan perang adalah kerana marah kepada musuh Allah. Tetapi apabila sifat marah itu telah berlandaskan peribadi, beliau dapat menundukkan nafsu dan bersikap profesional.

Menguruskan marah dengan baik adalah sikap mukmin profesional.
Apabila kita marah, hendaklah berhenti seketika dan berfikir sebelum bertindak apa-apa. Ini akan mengelakkan kemarahan yang tidak berasas. Tidak salah bersifat marah. Perlulah ada sebab yang munasabah dan carilah penyelesaian untuk masalah yang dihadapi secara positif.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan