Pages - Menu

Ahad, 10 Julai 2011

Nabi Musa a.s & Dua Orang Gadis

Sebuah kisah tentang Nabi Musa a.s dan dua orang gadis dikongsikan oleh Ustaz Pahrol dalam segmen Mukmin Profesional di IKIM fm. Kisah ini disebutkan dalam Al-Quran yang mana ayat 76 Surah Al-Qasas menjadi asas Mukmin Profesional.
Dan salah seorang dari kedua (perempuan) itu berkata: Wahai ayahku! Jadikanlah dia sebagai pekerja (pada kita), sesungguhnya orang yang paling baik yang engkau ambil sebagai pekerja (pada kita) ialah orang yang kuat dan dapat dipercayai. Surah Al-Qasas: 26.
Pada suatu hari Nabi Musa a.s berjalan di padang pasir dan bertemu dengan dua orang anak gadis iaitu Ria dan Safura. Mereka adalah pengembala kambing dan merupakan anak-anak kepada Nabi Shuib a.s. Dalam keadaan letih, mereka menunggu untuk mengambil air daripada telaga yang ditutup. Penutup air sangat berat dan mereka tidak mampu mengangkatnya. Lalu Nabi Musa a.s membantu mengangkat penutup air tersebut.

Kedua-dua puteri Nabi Shuib a.s pulang dan menceritakan kekuatan Nabi Musa a.s dan bantuan yang diberikan beliau. Nabi Shuib mengarahkan anak gadisnya menjemput Nabi Musa a.s untuk datang ke rumah.

Semasa perjalanan tersebut, Nabi Musa a.s berjalan dihadapan mereka kerana hendak menjaga pandangannya walaupun tidak tahu arah ke rumah Nabi Shuib a.s. Mereka menunjukkan arah dengan mencampakkan batu atau kayu ke kiri atau ke kanan sebagai petunjuk. Ini menunjukkan sifat amanah Nabi Musa a.s.

Inilah dua sifat yang disebutkan dalam ayat tersebut iaitu Al-Qawi (yang kuat) dan Al-Amin (yang dipercayai) menjadi contoh mukmin profesional.

Menurut Ustaz Pahrol, dalam konteks masa kini kekuatan boleh juga dimaksudkan dengan pengetahuan dan kemahiran di samping kekuatan fizikal. Semoga kita berusaha menjadi seorang mukmin yang profesional.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan