Pages - Menu

Sabtu, 31 Disember 2011

No Service

Yesterday was the last working day in 2011. Actually, it was not the last for me and my colleagues because this afternoon we went for an appointment with one client to complete the case, but unfortunately, we need to do amendment. I'll write about it later.

What happened yesterday? I was lost. I lost connection with my friends and colleagues. I could not communicate with them in the afternoon. The fact that I was having an appointment outside the office making it even worse. Luckily, I managed to meet my client before the phone lost its connection.

She is very helpful and allow me to use her phone to call my staff. I felt so terrible. And I felt horrible that I needed to make sure my other client did not feel offended. When I finished the discussion with her, I tried few times to contact him through my phone but failed.

At last, before getting into the train I called him through the public phone. It's been years since the last time I use this service. When the most sophisticated mobile phone is not functioning (my phone is not that sophisticated, anyway, its mobile phone. It is supposed to be functioning whenever you are as long as the battery is on), my hope was that I can communicate through the public phone.

To the next station and still hopeful that I will be able to contact my friend to ask whether she is available to meet yesterday. Again, I was frustrated and tried public phone at the mall. And again, I was disappointed to find that all public phones cannot be use due to some technical problems. To add to my dismay, the internet outlet's staff gave me an odd question, no, it's not odd, it's rude. Do you want to know?

Me: Kat sini ada perkhidmatan telefon ke?
Hers: Sapa bagi tau kat sini boleh telefon? sini cuma ada internet saja.
Me: Takde sape bagitau, saja nak tanya ...
Hers: You boleh tanya kat concierge

The concierge later, allowed me to make one short phone call. It ended there.

When this happened, I felt helpless but I reminded myself. I just lost connections with people, friends, clients. What if I lost connection with Allah? When you know that you are unable to communicate with the one you knew, you just need to be calm and always remember that Allah is there. Only Allah will provide you the security. But what have you done to get Allah's protection?

Expect 'NO SERVICE' from human or human's invention. But you can ask or pray to Allah to safeguard you from harm and danger. Insya Allah.


Khamis, 29 Disember 2011

Hari-hari Akhir 2011

Trafik kurang sesak, ramai yang bercuti, ada juga yang tidak lagi sibuk di hari-hari akhir tahun. Ini fenomena biasa. Cuti sekolah, ibu bapa juga ambil peluang untuk membawa anak-anak berjalan-jalan. Bulan ini sahaja, kakak-kakak aku yang tinggal di Johor, datang ke Kuala Lumpur bersama keluarga.

Tapi bagi aku, hari-hari akhir di hujung tahun lebih sibuk dari biasa. Bukan apa, kadang-kadang dalam waktu yang hujung ini,, segala macam isu atau masalah timbul. Aku berharap sangat esok berjalan dengan lancar dan akhir tahun 2011 memberi keputusan yang baik.

Bulan ini juga merupakan bulan terakhir untuk seorang staf aku dan seorang lagi rakan di As-Salihin. Kedua-duanya adalah orang penting dalam tugas aku. Staf aku berhenti kerana akan mengikut suami ke Madinah dan seorang rakan lagi mengikut suami di utara tanahair dan berkhidmat di sana. Terasa kehilangan. Tetapi kedua-dua mereka membawa harapan dan tujuan yang murni untuk keluarga mereka.

Meskipun esok merupakan hari terakhir rakan ini, beliau masih lagi bersemangat dan sentiasa memberi dorongan untuk kami. Semoga persahabatan ini berterusan dan suatu hari nanti kita akan bertemu dalam situasi yang lebih baik.

*Untuk Mrs I dan Mrs F, saya doakan kamu berjaya dalam urusan kamu ye! Terima kasih kerana menjadi sahabat saya.

Ahad, 25 Disember 2011

United Buddy Bears in Kuala Lumpur

Event:         United Buddy Bears Tour
Location:    Pavilion, Kuala Lumpur
Date:          8 December 2011 - 15 February 2012

A friend posted pictures of United Buddy Bears more than a week ago. I was looking forward to visit Pavilion, Kuala Lumpur. It is their first tour in Malaysia. United Buddy Bears was first exhibited in Berlin 2002. The idea is to get to know each other better throughout the world. More than 140 bears with unique design which represent various countries.

The weather today is very good. We reached Pavilion at 11 o'clock. There were many people already and it seems they celebrated holidays in KL, in Pavilion which usually not so crowded as today.



I think the idea is noble to promote unity in the world and the bears are cute too. Some are quite strange and some are warm and welcoming. Malaysia UBB is on its first tour and attracted Malaysians of course :)


The strange one, from Israel. So weird. The message is mixed up!


Mama bear from Columbia. So lovable!


Have you ever heard a country called Maldova? The art is fun and welcoming.


Another one from Canada.


An array of United Buddy Bears.


And people admiring the United Buddy Bears, including me!


They will be here until 15 February 2012. If you are in KL, don't miss to visit this exhibition. Look out for the weather though. Like today, its sunny outside and convenient to walk around the area. There are ample space for everyone. No entrance fee but parking fee in the mall is quite high. And my parking fee today is RM12.00.


p/s: thought of going there one more time to see the cute bears ... haha

Jumaat, 23 Disember 2011

Entri #100 - 2011

Dah entri ke-100 untuk tahun 2011. SW dah celebrate entri ke seratusnya dulu. Tahniah!
Kenapa aku buat blog ini? Ia bukanlah untuk sesiapa, untuk diri sendiri. Senang aku nak rujuk blog-blog rakan dan blog kegemaran. Selain itu menulis tentang apa yang menarik dan wajar direkodkan.

Semoga suatu hari nanti makin bertambah entri dalam blog ini dan semoga memberi manfaat kepada diri dan pembaca. (macam ada yang baca :).

Rabu, 21 Disember 2011

Johor Premium Outlets

Apa yang menarik di JPO? Dah balik ke JB, haruslah singgah ke sana. Ahad lepas aku pergi juga. Kami sampai jam 12. Hujan renyai-renyai. Sekarang ini memang musim hujan. Hari Sabtu hujan sepanjang hari, sekejap reda sekejap lebat.

 
Tempat letak kereta hampir penuh. Hujan gerimis, kami berlari masuk ke bangunan. Johor Premium Outlets ini merupakan francais 'premium outlets' seperti yang dibangunkan di Jepun, Korea, US dan Mexico. Pelbagai jenama antarabangsa boleh didapati disini termasuk Coach dan Burberry. Lebih 80 jenama terkenal memasuki pasaran Malaysia. Apa yang istimewa? Di sini pelanggan mendapat barangan jenama dengan harga yang lebih rendah diantara 25%-65% berbanding harga pasaran atau di butik.

Lokasi strategik dan laluan masuk yang lancar salah satu faktor ramai pengunjung daripada pelbagai lapisan. Selain daripada itu, konsep outlet juga mesra pelanggan dan laluan kaki lima luas. Dalam keadaan hujan pun, pelanggan boleh berjalan dengan selesa. Aku rasa satu fenomena bila orang beratur di luar outlet Coach dan Burberry. Aku sempat masuk ke outlet Coach setelah beratur hampir 30 minit.




Lebih kurang dua jam di sana, kami hanya sempat masuk ke lima kedai; Coach, Universal Traveller, Timberland, Clarks dan Esprit. Aku akhirnya membeli sepasang kasut di Timberland dengan harga 50% lebih rendah. Timberland memberi diskaun tambahan sebanyak 20% lagi untuk 3 barangan. Memang berbaloi aku berkongsi bil dengan dua orang pelanggan lagi. Semua sekali kami jimat hampir RM200. Seronok.


Sempat juga aku bertanya pada jurujual di Timberland. Setiap hari sejak dibuka awal Disember lalu, pelanggan tidak putus-putus. Aku tengok muka dia pun letih, tapi masih lagi melayan pelanggan dengan sabar.

Berapakah yang telah dilaburkan oleh pelanggan seperti aku di JPO? Aku cuma beli satu barang. Orang lain? Satu strategi yang menjadi dan kebanyakan barang terjual macam pisang goreng panas. Cuma satu sahaja, apabila stok rekaan tertentu habis, mereka akan keluarkan stok lain pula.

Pada pandangan aku, sesiapa yang hendak berbelanja disini kena berhemah. Pastikan anda tahu apa yang anda mahu. Paling penting, anda memang perlukan barang berkenaan. Walaupun ada diskaun, harganya tetap lebih tinggi kerana kita bukan sahaja membeli barang tetapi membeli jenama mereka. Aku sarankan buat pilihan bijak supaya anda tidak terlalu teruja sehingga membeli barang yang tidak diperlukan. Walaupun harganya mahal dan berkualiti, akhirnya akan memenuhi rak atau bilik simpanan sahaja.

Pastikan datang lebih awal sekiranya hendak melihat semua outlet yang ada di sana. Jika tidak, jadi macam kami. Kalau lewat mungkin sesak hendak masuk ke kawasan tempat letak kereta. Lagi-lagi musim cuti sekolah. Bukan orang Johor sahaja yang datang, orang dari seberang dan merata tempat pun teruja hendak berbelanja di JPO.

Selamat berbelanja dengan Bijak!

Selasa, 20 Disember 2011

Khatam Al-Quran

SPM dah tamat. Sabtu lalu, kakak buat kenduri untuk Khatam Al-Quran anaknya yang bongsu, Alia, 12 tahun. Sudah tamat UPSR dan sedang menghabiskan hari-hari terakhir sebelum menyambung pelajaran di peringkat menengah. Dah besar anak-anak saudara aku ye.

Majlis Khatam Al-Quran dibuat selepas Maghrib dengan bacaan Surah-surah terakhir dalam Juzuk 30. Aku teringat masa zaman kanak-kanak dulu. Aku tamat mengaji Al-Quran semasa umur 10 tahun kiranya. Ayahanda yang mengajar. Tetapi Majlis Khatam dibuat beberapa tahun selepas itu semasa perkahwinan kakakku.

Sebenarnya, ia adalah suatu pencapaian yang perlu diraikan sebagai tanda aras pentingnya belajar membaca Al-Quran dengan baik. Semoga menjadi peringatan dan selanjutnya menjadi amalan sepanjang hidup.

Berapa kali boleh khatam Al-Quran dalam masa setahun? Sekiranya Al-Quran dibaca setiap hari satu mukasurat, ia boleh ditamatkan hampir dua tahun. Satu mukasurat setiap kali selepas solat, ambil masa 120 hari atau 4 bulan sahaja.

Al-Quran sebagai mukjizat sangat mengagumkan. Jadi semestinya bagi yang telah lancar hendaklah tidak meninggalkan Al-Quran dalam tempoh lama kerana setiap bacaan seolah Allah berkata-kata dengan hamba-Nya.

I-City, Shah Alam

Last week, my sister and her family came to KL to spend the weekend. Since its school holiday, my nieces and nephews kept asking the mom to take them to I-City. My eldest sister and her family was here on Wednesday, but I could not join them because I was working the next there and they just arrived here around 1030am.

This time, its Friday and I told them to be early and expecting a big crowd in I-City. So, this was my second time visiting I-City eventhough its just 10 minutes from where I stay. I-City is a special place developed with citylight concept. You can see digital lights forming in many structures from flowers, trees, animals and many more. It draws crowd from all over. That's why, my nieces and nephews are so excited about it. In fact you can see the light from Federal Highway.

We need to pay RM10 per entry. There are many attractions compared to my first visit when they initially opened. The most sought after is the Snowalk. It is a build-in facility to emulate winter season and many ice structures are formed inside. We queued for about half hour for tickets. Ticket fares are RM25 for adult and RM20 for child. Family package set at RM85 for 2 adult and 2 children.

The boys, lining up for the jacket
Already inside
So many visitors, easily 200-300 in the hall and lining up to go inside. We had to rent boot for RM10 per pair and paid deposit of RM50 cause it'll be wet inside. Jacket is included in the fare.

ala Phua Chu Kang
The kids are overwhelmed. But for me, it just so-so. Even though the attraction is one of its own in Malaysia, but services is nothing to be proud of. The jackets were not clean and smelly, the rental fare for that kind of boot is exorbitant. In my opinion, they should limit no of visitors at any one time and maintain the cleanliness of the attire. If you ever want to visit this place and you happen to have your own winter jacket, please bring your own. While I was there, I did not see any foreign tourist. I guess almost 90% of the visitors are Malaysian.

Nevertheless, all my nieces and nephews were spot on and taking a lot of pictures in there. After all, this is their time to play.




We went outside and had a ride on Pirates Ship for RM5/person. Its 12.30 and we had a short walk and got back home around 1.30 am.

p/s: my friend write a review on I-City, she went day a week earlier. read here.

Rabu, 14 Disember 2011

Keji vs Puji

Rasa sakit hati bila dapat tahu ada orang mengeji dan menghina di belakang kita. Cepat-cepat istighfar. Terbaca pula RT@aagym Bila ada yang menghina, jangan dihiraukan kerana dia telah mempamerkan kehinaan dirinya sendiri. Sebenarnya apalah siapalah kita untuk merasa sakit hati?

Tapi sebab hati manusia itu sungguh lemah, mudah saja resah walaupun hinaan itu datang daripada orang yang tiada kepentingan. Bila ingat-ingat balik, mungkin dulu masa zaman naif (read nakal), aku pun pernah buat macam tu.

Jadi aku buat keputusan memaafkan kenaifan budak itu. Semoga suatu hari nanti apa yang pernah aku beritahu dia akan memberi manfaat dan mengingatkan dia jalan yang benar.

Keji mendatangkan rasa sakit hati, marah dan dendam sekiranya tidak dapat dikawal. Puji pula mendatangkan rasa bahagia dan tenang, suka dan gembira bila dipuji kena pada tempatnya. Tapi pujian yang melambung akan merosakkan dan mendatangkan riak. Itu lebih bahaya.

Bila dikeji, renunglah semula diri mungkin ada kesilapan dan kelemahan sendiri. Bila dipuji, pulangkan semua kepada Allah, supaya diri sentiasa bersyukur kepada Maha Pencipta.

"Ya Allah, jauhkan aku dari sifat mazmumah, berilah ketenangan dalam menghadapi kerenah manusia yang pelbagai. Ameen"

Isnin, 12 Disember 2011

Al-Amin oleh A.Samad Said



Pada mulanya berbolak-balik hendak pergi ke MPH Carnival di Midvalley atau ke SOGO. Tujuan utama hendak melihat-lihat pakaian musim sejuk sebagai persediaan untuk percutian tahun hadapan kerana pelbagai tawaran diskaun diberikan oleh pusat membeli-belah di bulan Disember ini.

Akhirnya akur dengan gerak hati yang ingin mengunjungi MPH Carnival 2011 yang berakhir hari ini. (Pesta buku ini bermula 8 Disember 2011 dan berakhir 12 Disember 2011). Hari ini adalah cuti umum di Selangor, dan aku mengambil kesempatan keluar seawal 930pagi. Pun begitu apabila sampai jam 10pagi di Midvalley, tempat letak kereta hampir penuh. Ramai yang sedang bersarapan di Midvalley.

Aku terus menuju ke tingkat 3 ruang pameran MPH Carnival. Pelbagai penerbit kebanyakannya penerbit tempatan mengambil peluang membuat jualan akhir tahun dengan potongan serendah 25% mengikut jenis buku. Mungkin kerana hari terakhir, tidak banyak buku yang tinggal.

Lebih kurang jam 11 pg pihak penganjur membuat pengumuman Sasterawan Negara A.Samad Said akan hadir untuk melancarkan buku baru tulisan Tuan Hj Subki Abd Latif, Anak Apak yang diterbitkan Kemilau Publications. Pada masa itu aku sedang membayar belian dua buah buku A.Samad Said iaitu Di Simpang Jalan dan Cinta Fansuri. Hari melonjak hendak membeli buku puisi Al-Amin, Riwayat terindah kekasih Allah tulisan beliau juga.

"Kita tidak mampu merasai semua peristiwa dalam hidup. Dengan membaca tulisan pengalaman orang lain supaya kita dapat belajar daripada kebijaksanaannya dalam pengalaman hidupnya." Antara kata-kata beliau yang mengesankan semasa memberi ucapan. Dato' A.Samad Said juga sempat membacakan sebuah sajak beliau Kita ini Tetamu Senja kepada khalayak.

Walaupun ucapan beliau ringkas tetapi sungguh bermakna untuk direnung dan difahami maksudnya. Oh ya, ahli politik Mat Sabu dan Prof Abdullah Hassan juga ada di situ. Tiada pula ahli politik UMNO atau BN ye ... mungkin mereka sibuk menguruskan pentadbiran negara.

Aku sempat pergi semula ke 'booth' PTS untuk mendapatkan buku Al-Amin dan akhirnya buku itu ditandatangani oleh Pak Samad sementelah tamat sesi pelancaran buku. Semoga bermanfaat dan aku dapat membaca karya beliau sebuah puisi terpanjang yang pernah beliau hasilkan.

Buku yang akan memenuhkan rak saya:
1) Al-Amin, Riwayat Terindah Kekasih Allah oleh A.Samad Said
2) Di Simpang Jalan oleh A.Samad Said
3) Cinta Fansuri oleh A.Samad Said
4) Formula Menjadi Usahawan Berjaya oleh Wan Mohd Nazif dan Fazilah Ibrahim (Percuma)
5) Buat Duit Dari Rumah oleh Mohd Rozani Pawan Chek
6) Pocket Korean Dictionary oleh Periplus (MPH Bookstore)

Isnin, 5 Disember 2011

Belum Rainforest Getaway

It was my dear friend idea, Dr Teamint to have another getaway in December. Yeah ... after Mabul and Kota Kinabalu retreat in October, I felt excited for another trip in December. She purchased the package for Belum Rainforest Getaway from Groupon. At that time the package price was RM599 for 2 person.

The details of this getaway:

Location: Belum Rainforest Resort, Grik, Perak
Period: 3D2N
Total Cost: RM599 (Package) plus RM350 (transportation, lunch & dinner, etc)
Activities: Night trekking, Island cruise and Bamboo rafting
Get there: By car, from KL to Belum Rainforest
Route: Shah Alam - Ipoh via Lebuhraya Guthrie, then into Lebuhraya Plus, exit at Kuala Kangsar, follow sign to Grik.
Pitstop: Lunch @ Persiaran Sayong Kuala Kangsar (KL - Belum Resort), Lunch @ Tesco Station 18, Ipoh (Belum Resort - KL)

RM2.50 per set of apam, Persiaran Sayong Kuala Kangsar
Small town, Persiaran Sayong
It took 3 hours to reach Kuala Kangsar. We take Lebuhraya Guthrie from Shah Alam and into PLUS. Then, take the exit at Kuala Kangsar. Its lunch time, so we had a simple lunch with Ikan Bakar Talapia. We continued the journey to Grik which took us another 2 hours or so.


Superior Room
The room is quite spacious, but no TV. I think they intentionally did not install one, as for you to experience serene stay at the resort. So that you can hear the 'cengkerik' at night. 

Belum Rainforest Resort is developed by EMKAY. It started operation in 2008 and now still developing. In fact, there are construction currently going on at site for additional facility. I think its a good move to have a comprehensive development to promote Eco Tourism. It has gain popularity. A group of European tourist, an elderly group was there for the weekend.

Ready for island cruise @ 930am




There are more pictures. But being there was a great relief. You just have to enjoy the great scenery and breathtaking view. Its a must visit for nature lovers. I am already set to go there again and I'll plan to take the Royal Belum Discovery package and hope to view the Rafflesia blooming, if I am lucky.

Isnin, 28 November 2011

Tujuan Hidup (2 Muharram)

"jalan sama atau tidak dengan jalan-jalan?"
"makan sama atau tidak dengan makan-makan?"
"hidup sama atau tidak dengan hidup-hidupan?"

Alhamdulilah dapat bercuti di kampung sempena Maal Hijrah. Petang tadi kembali semula ke Shah Alam. Hujan lebat daripada Johor Bahru. Reda sebentar di pertengahan jalan, tapi hujan berterusan dan cuaca sejuk terasa hingga sampai ke rumah. Hujan adalah rezeki Allah, bumi tidak kering lagi.

Trafik perlahan bermula dari Senawang. Dan seperti biasa aku menunggu segmen Mukmin Profesional di Radio IKIM bersama Ustaz Pahrol setiap hari Isnin, 515 petang. Hari ini beliau membincangkan tajuk Tujuan Hidup. Beliau mengajak pendengar berfikir sejenak dengan penyataan di atas.

"jalan tidak sama dengan jalan-jalan kerana jalan ada tujuan ada destinasi"
"makan tidak sama dengan makan-makan kerana makan tujuannya untuk menghilangkan lapar"
dan "kita ini hidup bukan hidup-hidupan seperti lalang, maka hidup kita perlu ada tujuan kerana kita bukan hidup-hidupan"

Beberapa perkara yang dikongsikan beliau:
1) Cara hidup lebih penting dari cara mati.
2) Istiqamah itu berterusan dan meningkat bukan mendatar sahaja tiada peningkatan. Kalau tiada peningkatan maka akan ketinggalan jua.
3) Buatlah perubahan kepada kebaikan langkah demi langkah, jangan gopoh kerana syaitan itu sentiasa mencari peluang untuk menyesatkan manusia.
4) Misi Rasulullah s.a.w diutuskan; membebaskan manusia daripada perhambaan manusia dan kembali menghambakan diri kepada Allah, membebaskan manusia daripada kesempitan di dunia untuk mencapai kelapangan di akhirat dan membebaskan manusia daripada sistem manusia untuk kembali kepada Syariat penciptanya.
5) Hijrah itu kadangkala memerlukan Hijrah fizikal (Hijrah makani) terlebih dahulu supaya menyokong Hijrah dalaman itu

Semoga kita terus berhijrah ke arah kebaikan dan redha Allah. Amin.

Sabtu, 26 November 2011

Erti Hijrah

Alhamdulilah. Tahun 1432H akan berakhir. Semoga semua yang berlaku samada baik atau sebaliknya adalah ujian Allah dan rahmat daripadanya.

Apa erti Hijrah? Suatu perpindahan, peralihan. Kejadian Hijrah memberi simbolik dan makna yang mendalam kepada orang Islam seluruhnya. Ia suatu kejadian besar. Apa yang kita boleh pelajari daripada peristiwa Hijrah?

Sebenarnya erti Hijrah boleh dimaknakan kepada perubahan yang paling kecil sekalipun sehinggalah kepada peristiwa besar. Apakah perubahan yang akan kita buat bagi tahun yang mendatang? Diberi peluang untuk meneruskan kehidupan juga suatu Rahmat Allah yang amat besar. Bagaimana kita menjadi orang yang bersyukur dan menggunakan nikmat yang diberikan olehnya untuk mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat. Nikmat sihat dan lapang adalah suatu nikmat yang sangat besar.

Mulakan dengan perubahan kecil tetapi ikhlas. Lebih mudah untuk istiqamah (konsisten). Bagi aku, aku akan fokus untuk memperbaiki diri ini. Sentiasa bersikap terbuka untuk belajar ilmu yang baru. Dan jangan bertangguh lagi untuk melaksanakan perkara yang baik. Insya Allah.

Senaraikan azam secara jelas, semoga Allah permudahkan perjalanan ke arah mencapai kesempurnaan.

p/s: Lepas kelas pagi ini, aku akan pulang ke kampung untuk sama-sama menyambut Ma'al Hijrah 1433H.

Khamis, 24 November 2011

Menang vs Kalah

Hari ini ada mesyuarat dengan klien lagi. Aku tak pernah berjumpa dengan pengurus baru ini. Pada mesyuarat lalu, boss dan rakan sekerja lain yang berjumpa mereka (pengurus dan pengerusi) sebab aku bercuti ke Mabul. Petang tadi aku dapat bertemu dengan pengurus baru itu.

Aku bermula dengan sikap positif walaupun kami tak pernah berjumpa. Tapi malangnya, aku rasa bukan aku yang malang, dia yang rugi kerana menunjukkan sikap sombong. Aku tak pasti apa yang berlaku pada beliau. Setahu aku beliau baru sahaja menjadi pengurus di situ, tak sampai sebulan. Pada pendapat aku, tidak salah kalau menunjukkan sikap mesra dan ramah yang sederhana agar lebih mudah untuk berkerjasama selepas ini.

Sebagai peringatan untuk aku juga. Sebanyak mana ilmu dan kepakaran kita, ia hanyalah sekelumit sahaja ilmu Allah jua. Maka orang lain akan melengkapkan pengetahuan kita. Hendaklah sentiasa terbuka untuk belajar sesuatu yang baru dan menerima hakikat kita tidak mengetahui semua perkara dalam dunia ini.

Eh, apa kaitan dengan tajuk entri ini? Aku terbaca post Dr Zubaidi di laman Facebook tentang ini.
Bukankah seorang pemenang sejati itu adalah mereka yang “Menang tanpa kesombongan dan kalah tanpa banyak alasan”.
Hendak tahu keseluruhan entri, baca di sini.

Rabu, 23 November 2011

Law of Attraction

I slept late last night. Something happened to this blog, and I had it fix there and then. So, I did not have complete beauty sleep as they said. I had a meeting at 930 am in Kajang. Eventhough I prepared, the day started not so well when I spilled my morning 'breakfast' (oatmeal drink) over the table.

I was not in the mood, so I kept my conversation to the minimal. Then, I realized I need to fix myself and don't let this incident ruin all my plan for today. Alhamdulilah, I reached the client's office and we (me and boss) met the director. The conversation begun well and I am on the game.

I never thought that I'd be doing this. But I did. I seems to have positive impact on people (perasan la kejap :) I did not know, I won't know. They said, you have to do it yourself and you will learn it. This few weeks, sometime I felt down. Whenever I met clients, I felt good. Especially when they appreciate what you do and mentioned that you have done a good job. I think the law of attraction really works. If you do good, you'll have good results and good people coming to you. In terms of business, you'll get more business. Insya Allah.

One more thing, give credit to others when they deserve it. They'll be happy. I hope I can maintain this composure. However, I'm still unsure if I want to continue to do this work in the future.

Selasa, 22 November 2011

40 Hari Cabaran Menulis

Buku saya

Tajuk: Belum ditetapkan
Bidang: Wanita dan Wang
Kandungan: 35 bab
Bilangan mukasurat: 350 langkau dua baris
Sasaran: 1 bab, 10 mukasurat

Projek 40 hari
1 hari = 10 mukasurat
5 hari = semakan sebelum dihantar kepada penerbit.

Bolehkah saya merealisasikan sebuah buku sebelum berakhirnya tahun 2011?

Bila nak mula menulis?

Dalam hati berkobar-kobar hendak menghasilkan sebuah buku dalam masa terdekat. Aku tulis blog ini bermula dengan niat hendak membiasakan diri menulis. Alhamdulilah sudah melebihi 100 entri dalam blog ini. Walaupun, isi kandungan bercampur-campur. Tapi aku teruskan juga. Kerana ia adalah blog peribadi. Boleh juga dijadikan jurnal. Jurnal penulisan.

Hampir dua bulan lepas aku telah memulakan aktiviti mengajar. Bila pula hendak memulakan aktiviti menulis secara serius? Sebenarnya, aku sudah menghantar satu kertas cadangan kepada penerbit. Walaubagaimanapun, bab contoh belum dapat disiapkan.

Prof Dr Muhaya kata, tingkatkan kemahuan maka motivasi akan meningkat. Apakah yang mendorong aku untuk menghasilkan buku? Aku bercita-cita supaya ilmu yang sedikit ini dapat dimanfaatkan oleh orang lain pula, paling tidak dapat menambahkan ilmu di dada. Ia suatu cabaran.

Bermula sekarang dengan Visi dan Misi sebagai penulis sepertimana yang dikongsikan oleh Aqif Azizan.

Jumaat, 18 November 2011

Kota Kinabalu Retreat (2)

Day 2. We started the day at 8am, after breakfast at Tatu Cafe. The group divided into two groups and there were 6 buses altogether. The destinations for second day are Kinabalu Park and Poring Hot Springs. The journey to Kinabalu Park took almost 2 hours for 88km. Along the way, we stopped at Pekan Nabalu. They build look out point and we can see Gunung Kinabalu from here. There are stalls for handicraft and the view is breathtakingly beautiful. 


After 20-minute-stop, the journey continued. The first group stopped at Kinabalu Park and had their lunch there whilst the second group proceeded to Poring Hot Spring. I was in the second group. Kinabalu Park is approx 1500m above sea level while Poring Hot Spring is approx 1000m above sea level. It took another half hour from Kinabalu Park to Poring Hot Spring.

The restaurants are managed by Sutera Harbour. They privatised the operation since two years ago. We had lunch and spend the rest around Poring Hot Spring for another hour.




There were locals coming here for picnic and canopy walk. The facilities are good and clean area for public. After solat, we gathered and continued the journey to Kinabalu Park.

Gwen (second from right), the tour guide. She is Kadazan Dusun.
Kinabalu Park actually the starting point for those who want to climb Gunung Kinabalu. Here in the park, they have rare orchids for closer look.



TO BE CONTINUED

Khamis, 17 November 2011

Kota Kinabalu Retreat

Five days after coming back from Mabul, I had another trip to Sabah. This trip was sponsored by ETIQA and 200 people participate in the convention. I was fortunate that the schedule did not clash with my Mabul trip. We only got the invitation a month before. It was double week retreat for me. It's awesome.

It's totally different kind of retreat compare to Mabul Trip. This time around, I stayed in Shangri La Tanjung Aru Resort. I was overwhelmed. The resort is beautiful. The environment is serene. It's luxury in here.


We arrived at the resort almost 1 pm. After check in, we did not have any activity yet. I took the opportunity to walk around. It's breathtaking. The sky was clear blue and sea breeze sweeping at your face like cold feather. There were many tourists lay beside the swimming pool and at the beach. Reading or just laying to get the skin tanned.

The event management company said this is the best resort in Kota Kinabalu. Yeah, I can vouch for it :)


I stayed at the seaview room with private balcony. In fact, all rooms has it own private balcony. Okay, enough about the hotel.

We're given an itenery for the 3-day convention. The event started with an BBQ dinner. It's raining that night, so we had the BBQ by the terrace, instead at the beach. It was fun that night, we had a simple and light activities while enjoying the dinner.

I practically knew only 2 people from Klang Branch. It's only me from my company. But I had a great  company during the convention. I met agents from Seremban Branch. They are awesome, so the rest of the convention.

- TO BE CONTINUED

Khamis, 10 November 2011

Tegas vs Marah

Hari yang panas. Cuaca sekarang tak menentu. Tapi tu semua aturan Maha Pencipta. Semalam aku berjaya menyiapkan satu tugasan dengan pelanggan dan mereka sangat berpuas hati dan gembira. Hari ini misi untuk bertemu pelanggan diteruskan. Aku sudah berurusan lebih 6 bulan dengan pelanggan ini. Ada satu isu di kalangan pekerja. Sebahagian mereka tidak mahu memberikan kerjasama.

Biasa kita dengar 'Customers always right'. Sebenarnya tidak. Kadangkala pelanggan tidak tahu apa yang patut mereka buat. Secara tidak langsung bagaimana mereka tahu yang mereka benar. Tugas kita sebagai pembekal atau penyedia perkhidmatan untuk menjelaskan dengan baik supaya pelanggan mendapat nilai atas pembelian mereka.

Berbalik pada kisah aku berjumpa pelanggan petang tadi. Aku memberikan penjelasan kepada setiap permohonan yang mempunyai isu dengan baik dan bertanyakan soalan yang relevan. Tapi kerana sikap sombong dan perasan bagus, seorang kakitangan meninggikan suara sebelum sempat aku menerangkan prosedur yang betul.

Siapakah yang rugi? Aku adalah rugi sikit, tapi dialah yang lebih rugi lagi kerana terlalu sombong seolah akan diberi kesihatan berpanjangan ...

Jumaat, 4 November 2011

Mabul Island Retreat - Part 5

Part 1 - Perjalanan bermula
Part 2 - Snorkeling
Part 3 - Perkampungan Mabul dan Water Chalet
Part 4 - Bot Nelayan dan Kapalai

Lebih kurang satu jam setengah berada di Kapalai, kamu pulang ke chalet. Hujan sudah reda, tapi rintik-rintik masih ada. Cuaca mendung. Masa untuk makan tengahari. Dan bersedia untuk aktiviti petang pula iaitu Discovery Scuba Diving.

Kredit gambar oleh Yuna :) Nice pic
Dua orang rakan, Yuna dan Tako telah mempunyai lesen Scuba Diving. Aku pula ingin mencuba pengalaman Scuba Diving. Kami dibawa ke lokasi Paradise 2. Lima orang sahaja yang menyertai, aku, Kak Zalilah, Kak Yah, Shada dan Up. Dive Master yang membawa kami pula ialah Eddie.

Perasaan agak berbelah bagi, tapi diteruskan juga. Kami memakai pakaian diving, sut khas untuk menahan haba apabila berada dibawah nanti. Tong udara dan mask disediakan oleh pembantu di situ. Yuna dan Tako perlu menyediakan peralatan mereka sendiri. Sebenarnya tong udara itu diisikan dengan udara biasa sahaja. Kami berlatih pernafasan sebentar. Kemudian bersedia ke lokasi.

Apabila telah lengkap dengan ves dan dipasangkan di bahagian belakang, aku ditolak ke dalam air. Phewww .... gelabah sikit. Kemudian berlatih untuk turun ke dasar. Tidak terlalu dalam. Perasaan takut tetap ada kerana pertama kali mencuba. Aku fokus dalam hati dan minda bahawa ada penyelia yang membantu dan tidak panik sama sekali. Berdebar-debar.

Akhirnya, aku dibawa turun melihat keindahan alam lautan dengan lebih dekat. Subhanallah. Sebuah dunia yang sangat berbeza. Allah jadikan untuk manusia itu berfikir. Setelah beberapa ketika penyelia membawa aku naik. Alhamdulilah, diberikan Allah kesempatan ini dan bernafas kembali seperti sediakala melihat dunia luar :) Aku telah turun kepada kedalaman 7m selama lebih 20 minit.

Nantikan gambar-gambar underwater dalam entri seterusnya :)

BERSAMBUNG

Khamis, 3 November 2011

Mabul Island Retreat - Part 4

Part 1
Part 2
Part 3

Masih lagi bercerita tentang Mabul Island. Minggu lepas aku pergi lagi ke Sabah, kali ini ke Kota Kinabalu. Aku akan cerita dalam entri akan datang ye.

Percutian ke Mabul Island memang menyeronokkan. Aku mencuba sesuatu yang baru di sini. Seorang rakan memasukkan gambar beliau ketika membuat aktiviti 'scuba diving'. Dan rakan itulah yang mengajak aku untuk percutian ke Mabul.

Mabul - Sipadan - Kapalai merupakan rangkaian pulau pilihan penggemar aktiviti 'scuba diving'. Mereka yang mempunyai lesen Scuba Diving boleh melakukan aktiviti scuba di sini. Aku pula tidak mempunyai lesen dan belum ada perancangan untuk berbuat demikian. Tapi teringin untuk mencuba dahulu. Walaupun tidak mempunyai lesen, aku berpeluang mencuba aktiviti scuba diving yang juga dikenali sebagai 'Mock Scuba Diving' atau 'Discovery Scuba Diving.

Hari kedua. Kami memulakan aktiviti snorkeling. Team Scubajeff (penyedia water chalet) membawa kami ke destinasi pertama pagi itu. Kapalai. Teruja. Bersemangat. Kapalai dibina diatas batu karang. 'Water chalet' yang indah dan lengkap dengan fasiliti asas dibangunkan supaya pengunjung dapat menikmati keindahan batu karang dan ikan-ikan comel dibawahnya.


Perjalanan ke sana agak mencabar. Cuaca pagi itu mendung. Selang beberapa minit perjalanan, hujan sangat lebat. Kami pula dibawa menaiki bot nelayan. Bot itu besar dan boleh memuatkan kami berlapan dan lima lagi orang pembantu yang akan menemankan kami semasa aktiviti snorkeling. Laut bergelora. Sampai ditengah, pemandangan agak terbatas dan pengemudi bot hampir-hampir tidak nampak arah ke Kapalai. Walaubagaimanapun, nasib kami baik akhirnya sampai juga di Kapalai. Hujan reda. Kami turun untuk snorkeling.

Segala puji bagi Allah. Aku seolah melihat akuarium yang sangat besar dan luas. Tiada tandingannya. Ikan-ikan kecil dan comel berwarna-warni melepasi pandangan. Ada yang berwarna kuning dan biru terang. Berbelang-belang dan pelbagai lagi warna dan corak yang menarik. Tapi aku agak gusar, takut-takut kaki terkena batu karang yang dihampiri.

Sungguh indah ciptaan Allah. Supaya manusia melihat kejadian makhluk ini dan berfikir. Semoga menjadi orang yang beriman dan bertakwa. Manusia adalah makhluk Allah yang sangat bertuah dikurniakan akal dan berupaya melakukan aktiviti seperti ini untuk mengenali makhluk Allah lainnya.

BERSAMBUNG